گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در یادداشت این شاعر و پژوهشگر، می‌خوانیم: رمان «لیورا» در ۳۸۴ صفحه رقعی با شمارگان ۳۰۰ نسخه و قیمت ۶۸ هزار تومان به‌تازگی توسط نشر آفتابکاران منتشر شده است.

«لیورا» داستان زنی کلیمی است که ناگهان نسبت به علاقه همسر مسلمانش دچار تردید می‌شود و این تردید و تنهایی او را به گذشته پرتاب می‌کند.

پشت جلد کتاب آمده است: «لیورا خاطرات کودکی‌اش را مرور می‌کند. او که سال‌هاست مهاجرت کرده و ساکن امریکاست حالا در یک روز پاییزی در یکی از پارک‌های لس‌آنجلس در خلوت خود و با بوی رازیانه‌ای که باد با خودش آورده به ایران و شهری که در آن به دنیا آمده پرت می‌شود. می‌رود به شهر نهاوند و محله‌ای که در آن زندگی می‌کرده، محله‌ای کلیمی‌نشین با دیوارهای کاهگلی، می‌رود به خانه قدیمی‌شان با آن در چوبی‌اش».

لیورا گذشته پرفراز و نشیبی داشته، از فعالیت در گروه‌های سیاسی در دهه شصت گرفته تا آشنایی با کیان. او با مرور این خاطره‌ها، درک تازه‌ای از زندگی می‌رسد. او از تنفر به عشق و از عشق به دوست داشتن قدم می‌گذارد و لیورای جدیدی متولد می‌شود.

لیورا داستانی‌ست با رویکردهایی تاریخی، سیاسی، اقلیتی، زنانه‌محور و روان‌شناسانه. داستانی رمانیک است با سئوالی عاشقانه که  تا آخر کتاب بی‌جواب می‌ماند و در نهایت به خواننده این امکان را می‌دهد که با نویسنده همراهی و تخیل کند و معنای عشق را به تناسب حال خود دریابد. لیورا در پی آن است که خود محوشده‌اش را پیدا کند و این کنش به داستان جهت می‌دهد.

روایت این رمان خطی نیست و در سه زمان و مکان اتفاق می‌افتند: در نهاوند، تهران و لس آنجلس. رفت و برگشت‌های زمانی و مکانی بسیار دقیق اتفاق می‌افتند؛ به‌طوری‌ که ذهن خواننده در مسیر رفت و برگشت‌ها به راحتی حرکت می‌کند و همه‌ اتفاقات را همانند پازلی به هم می‌چسباند، بی‌آنکه در مسیر این رفت و بازگشت‌ها به سرگردانی دچار شود.  

شخصیت‌های زیادی در این داستان ابراز نقش می‌کنند که بعضی مهم‌تر و بعضی فرعی‌ترند، اما همگی در طول زمان با جزییات و نیز عملکردشان ساخته می‌شوند و در زندگی لیورا خوب یا بد نقش ایفا می‌کنند.  

«لیورا» کتابی است که به روان انسان‌ها و روابط عاطفی آن‌ها توجه می‌کند و نیز نشان می‌دهد که چگونه یک حادثه در گذشته می‌تواند روی تمام زندگی تاثیر بگذارد و آن را دگرگون کند.

زبان مدرن و پر از تخیل نویسنده در این رمان توانسته فضا و شخصیت‌ها را به زیبایی بیافریند. کتاب لحظات شاعرانه بسیار دارد، اما نویسنده افراط نمی‌کند و خواننده را غرقه نمی‌سازد. نویسنده قصه‌گوست و می‌داند چه‌طور قلاب خود را به ذهن خواننده بیندازد تا او به راحتی و با علاقه پیش برود».

فریبا صدیقیم از ابتدای دهه ۱۳۷۰ فعالیت ادبی‌اش را ضمن همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دفتر نشر فرهنگ اسلامی و ناشرانی چون انتشارات فرهنگ و هنر و زلال با داستان کودک و نوجوانان آغاز کرده و از نیمه دوم همان دهه تاکنون چند مجموعه‌ و داستان او را ناشرانی مثل مروارید و ققنوس منتشر کرده‌اند. «لیورا» اولین داستان بلند اوست که پیش از این سال ۲۰۱۶، در لندن چاپ شده است. صدیقیم از سال ۱۳۷۹ در امریکا زندگی می‌کند.