گروه سینمایی هنرآنلاین: فهرست نامزدهای جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک ۲۰۲۱ اعلام شد که بر این اساس، فرهادی با «قهرمان» در چهار رشته بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (امیر جدیدی) و بهترین فیلمنامه نامزد دریافت جایزه است. «خودرو من را بران» به کارگردانی ریوسوکه هاماگوچی هم درست در همین چهار رشته نامزد دریافت جایزه شده و به این ترتیب هر دو فیلم پس از حضور در بخش مسابقه جشنواره کن، در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک هم با هم رقابت می‌کنند.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن امسال برگزار شد و «قهرمان» در آن جایزه بزرگ هیات داوران را برد. «خودرو من را بران» هم که در بخش مسابقه رسمی کن ۲۰۲۱ حضور داشت، توانست جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. فیلم هاماگوچی نماینده ژاپن در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۲ است و انتظار می‌رود نام «قهرمان» هم تا چند روز آینده به نمایندگی از سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شود. فرهادی پیش‌تر دو بار جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برده است.

در بخش بهترین فیلم بلند داستانی جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک مستند «شب دانستن هیچ چیز» به کارگردانی پایال کاپادیا از هند، «شیطان وجود ندارد» محمد رسول‌اف و «قلم» ناتالیا نازارووا از روسیه هم همراه «قهرمان» و «خودرو من را بران» حضور دارند. «وقت چیغ انار» به کارگردانی گراناز موسوی نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان شده و امیر جدیدی برای بردن جایزه باید با لوان تدیاشویلی از گرجستان، هیده‌توشی نیشیجیما از ژاپن، مراب نینیدزه از گرجستان و کیلب لندری جونز از استرالیا رقابت کند. در بخش بهترین فیلمنامه هم نام نسیم احمدپور و شهرام مکری برای «جنایت بی‌دقت» به چشم می‌خورد.

مراسم اهدای جایزه به برگزیدگان چهاردهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک روز ۱۱ نوامبر برگزار می‌شود و همزمان کویینزلند استرالیا میزبان سومین گردهمایی فعالان حرفه‌ای صنعت سینمای آسیا و اقیانوسیه خواهد بود. مراسم سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نشد.