به گزارش هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای هفته خوشنویسی ایران صبح روز سه‌شنبه ۲۰ مهر با حضور غلامحسین‌امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران، عارف براتی مدیر اجرایی، علی اشرف صندوق‌آبادی نائب رئیس، میرحیدر موسوی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، یدالله کابلی عضو شورای ارزشیابی و محسن میرحسینی مدیر روابط عمومی این انجمن در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در آغاز این نشست غلامحسین‌امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران با تأکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در مباحث فرهنگی بیان کرد: در قرن بیستم رسانه از دربار به سطح جامعه گسترده شد و می‌توان نقش رسانه را در این روند مؤثر دانست و اگر بخواهیم آسیب‌شناسی در کشور داشته باشیم که چرا مردم در حال حاضر درگیر مباحث فرهنگی نیستند، باید نقش رسانه‌ها را بررسی کرد. رسانه‌ها باید به کمک عرصه فرهنگ و هنر بیایند.

رئیس انجمن خوشنویسان ایران درباره هنرمندان این رشته گفت: بانوان خوشنویس رشد بسیاری داشتند و این در حالی است که در دهه ۵۰ یک خوشنویس خانم نداشتیم. نخبگان خوشنویسی نسبت به گذشته چند برابر شدند به طوری که امروزه آثار زیادی قابلیت حضور در موزه‌ها را دارند.

وی مطرح کرد: ما تنها تشکیلات مدنی هستیم که به صورت افقی مدیریت خود را تنظیم کرده‌ایم. در شهر‌های مختلف مدیران تصمیم گیرنده داریم و از تمام ایران منتخبانی در شورای عالی حضور دارند.

در ادامه این نشست محمدحسین ساکت عنوان کرد: خوشنویسی باید در مدارس گسترش پیدا کنند اما در برخی از موارد ورزش جایگزین درس هنر می‌شود. باید امکانات متنوعی برای کودکان و نوجوانان برای تشویق به هنر تعریف کرد.

امیرخانی با اشاره به ابعاد مختلف هنر خوشنویسی و پیشنهاد آموزش آن به زندانیان گفت: خوشنویسی باید در منابع آموزشی ما جدی‌تر و پر رنگ‌تر باشد. پیامد آموزش آن ترویج آموزه‌های دینی، حکمت و اخلاق خواهد بود. وقتی یک زندانی هنر را آموزش ببیند، آن را به خانه می‌برد. وزارت ارشاد باید با بستن سند‌های همکاری زمینه ترویج این هنر را فراهم کند.

در بخش دیگری از این نشست عارف براتی ضمن ارائه آماری از فعالیت‌های انجمن خوشنویسان ایران گفت: شورای عالی و بازرسان انجمن از میان فعالان انتخاب شده و انجمن نهادی جهانی است. از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۸۰ نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: خوشنویسی اشتغال‌زا شده و جایگاهش را میان مردم و هنرمندان پیدا کرده است. امروزه تورم مالی و اقتصادی بسیار بالا گرفته و کرونا باعث فشار بر هنرمندان شده است و بنا به همه این‌ها از دولت تقاضای یاری داریم. هنرمند معاصر باید کار خود را کند. اما این کار بستر‌های حمایتی می‌خواهد و ما از دولت جدید تقاضای عنایات ویژه داریم.

در بخش دیگری از این نشست میرحیدر موسوی ضمن ارائه توضیحات درباره رویداد‌های پیش روی دوسالانه خوشنویسی قزوین، گفت: امسال دوسالانه خوشنویسی و امتیاز آن را به انجمن دادند. از امسال بینال توسط انجمن برگزار می‌شود. دوسالانه قزوین ۵ روزه است که ۲۲ مهر ماه افتتاح می‌شود و اختتامیه آن نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید خواهد بود.

محسن میرحسینی نیز به تأثیر کرونا به برنامه‌های هفته خوشنویسی اشاره کرد و گفت: تحت چنین شرایطی برنامه‌ها توسط ستاد به شعب در دیگر استان‌ها ارائه شده، آن‌ها پوستر و بنر در شهر‌ها نصب می‌کنند و برنامه‌های لایو نیز دارند. دیدار با اساتید و مدیران هم از دیگر برنامه‌ها در تهران و شهرستان‌هاست. کارگاه‌های خوشنویسی، کاغذسازی، آهار و مرکب را هم خواهیم داشت و غبارروبی آرامگاه بزرگان و اساتید نیز از دیگر برنامه‌های ما است.