به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه تصویرگری گروهی هنرمندان کودک و نوجوان با عنوان «کندوکاو شاهنامه» روز جمعه شانزدهم مهر مصادف با روز جهانی کودک در گالری انتظامی افتتاح شد.

در این مجموعه سی و هفت اثر با تکنیک چاپ لینو و راپید به نمایش درآمد که به روش روان الگویی (سایکو تایپی) خلق شده اند. هنرمندان کودک و نوجوان این مجموعه از شاگردان بهار ربوشه مدرس نقاشی و تصویرگری هستند و نکته قابل توجه در این نمایشگاه درک عمیق کودک و نوجوان از داستان‌های شاهنامه و خلق آثار با معنا و سطح بالایی است که دریچه نگاهی بدیع و خلاقانه را در عرصه هنر به همراه خواهد داشت. 

بهار ربوشه مدرس نقاشی به روش روان الگویی (سایکو تایپی) درباره آثار هنرجویانش گفت: تمامی آثار از نظر فرم و محتوا دارای ارزش هنری ممتازی هستند. در این آثار بر تکنیک و مفهوم و نماد توجه ویژه‌ای شده است و از سطح بالای آثار می‌توان دریافت که همگی بر اصول حرفه‌ای استوار بوده و خلق شده‌اند. شیوه نوین آموزشی هنرپروری روان الگویی (سایکو تایپی) مسیری را هموار کرده است که به سبب آن شاهد بروز و شکوفایی توانایی‌های شگرفی در آثار هنری هستیم، به صورتی که بسیار بیشتر از سن هنرمندان خالق اثر به نظر می‌رسد.

وی در ادامه افزود: ارائه داستان‌های عمیق و نمادین و آموزش مفاهیم غنی در فرهنگ ایرانی اسلامی با شیوه علمی مبتنی بر روش هنرپروری روان الگویی باعث افزایش توانایی و یادگیری‌های پیچیده کودکان و نوجوانان می‌گردد. هنرپروری روان الگویی مبتنی بر روانشناسی ساختاری که بنیان‌گذار آن دکتر آرش فکری از روانشناسان برجسته و بنام کشور است که تلفیقی از روانشناسی تحلیلی و علوم اعصاب شناختی است. در این روش با شناخت درست شخصیت و کارکردهای اجرایی مغز، از روش‌های شناختی و فراشناختی متناسب با هر فرد استفاده می‌شود که توانایی‌های ذهنی ممتازی را تحریک و فعال می‌نماید که امکان یادگیری‌های پیچیده و دست ورزی‌های خلاقانه را ممکن و میسر می‌سازد. یکی از نتایج آن خلق چنین آثار با کیفیتی با فهم درست از داستان‌های غنی شاهنامه است. البته این هنرمندان در تکالیف درسی و مهارت‌های اجتماعی خود هم رشد بسیار زیادی را از خود بروز داده‌اند.

برای تشویق بیشتر هنرجویان، آثار این نمایشگاه توسط علی ندایی از نقاشان و طراحان برجسته کشور داوری شد و در نهایت به دو نفر از هنرمندان تبلت گرافیکی و قلم نوری اهدا گردید. علی ندایی در مورد آثار این هنرمندان ابراز داشت: تمامی آثار از کیفیت بالایی برخوردار است و در صورت تداوم، آینده حرفه‌ای درخشانی در انتظار این هنرمندان خواهد بود. بسیاری از کارها با توجه به رده سنی هنرمندانش انسان را شگفت‌زده می‌کند و مشخص است که از شیوه ای خاص و اصولی‌ برای آموزش این هنرمندان استفاده شده است.

هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه رها حسن آبادی، پرستش میرزایی، نازنین دهقان، زهرا کریم زاده، محمدصالح زندی، نیوشا شیخ محمدی، فاطمه داوری، ایلیا آزاد، سارینا جعفری، ابوالفضل باقری، آرتین علی محمدی، یوسف برهمن، مهدیه اسدپور، نگین علی محمدی، پارسا میرزایی، درسا ساوجی، علی خاکشور، عسل خاکشور و سلدا کاظمی هستند.