گروه سینمایی هنرآنلاین: سی‌وچهارمین جشنواره کودک و نوجوان در حالی روز جمعه ۱۶ مهرماه در سینما فرهنگ آغاز شد که برای دومین بار متوالی کرونا نتوانست مانع از برگزاری این جشنواره شود. حضور بچه‌ها در کنار خانواده‌های خود، باوجود شرایط کرونایی حال و هوای تازه‌ای را در سینما ایجاد کرده بود. چراکه امسال با هماهنگی‌های انجام شده شرایطی ایجاد شده بود تا مخاطبان بتوانند با زدن ماسک و رعایت پرتکل‌های بهداشتی به تماشای آثار بنشینند.

نشست خبری فیلم «پسران دریا»

در اولین روز از برگزاری جشنواره کودک در تهران، سینما فرهنگ که به عنوان خانه جشنواره معرفی شده، میزبان عوامل و بازیگران فیلم «پسران دریا» بود. این فیلم که با کارگردانی مشترک افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی تولید شده، روز گذشته اکران نسبتا موفقی را سپری کرد. حتی نشست خبری این فیلم نیز با استقبال خوبی مواجه بود و نقدهای مثبت و منفی از طرف خبرنگاران با پاسخ خالقان اثر مواجه شد. 

۵

در بخشی از این نشست هاشمی توضیح داد که برای رسیدن به آنچه کودک می‌پسندد کافی است ما نقطه تلاقی دیدگاه خودمان با پختگی نسبی و جست‌و‌جوگری کودک را پیدا کنیم و آن‌گاه ارتباط شکل می‌گیرد و بعد از آن باید به دنبال شکل بیان باشیم و بفهمیم که چگونه باید حرف بزنیم.

حسین قاسمی جامی کارگردان دیگر فیلم نیز در بخش دیگری گفت که برای تولید فیلم خوب در  ژانر کودک و نوجوان باید به دوران کودکی خودمان رجوع کنیم و کودکی فراموش شده خود را به تصویر بکشیم.

انتقاد از عدم حمایت آموزش و پرورش از فیلم‌های کودکان

حضور سید جواد هاشمی کارگردان در نشست خبری فیلم «پسران دریا» از حواشی دیگر این مراسم بود. او که برای تماشای فیلم‌های دیگر به جشنواره آمده بود، در بخشی از این نشست نسبت به موضوع مطرح شده درباره حمایت نکردن آموزش و پرورش از فیلم‌های ژانر کودک واکنش نشان داد و گفت: خوشحالم که این فیلم مسئله‌ «عشق» را بی‌تکلف به رخ کشیده است. امیدوارم ذهن بعضی از همکارانم در «آموزش و پرورش» باعث عدم حمایت این وزارت‌خانه از چنین فیلمی نشود.

افشین هاشمی هم در این باره توضیح داد: اپیزودها به لحاظ محتوایی به هم مربوط می‌شوند و به عنصر «عشق» به عنوان رابط اپیزودها پایبند ماندیم. در فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» دوستان در آموزش و پرورش ایراداتی گرفتند و گفتند بخش‌هایی از فیلم با فرهنگ ایرانی در تضاد است و همین باعث شد تا از فیلم حمایتی صورت نگیرد. البته پس از ساخته شدن فیلم، «بنیاد سینمایی فارابی» از آن حمایت کرد.

۴

جناب خان در اصفهان | سلوکی فضانورد شد

در اصفهان نیز آیین افتتاحیه جشنواره با حضور علاقمندان به سینمای کودک و نوجوان و عروسک جناب خان برگزار شد. در این مراسم که محمد سلوکی اجرای آن را برعهده داشت، در اقدامی عجیب با لباس فضانوردی از سقف سالن به روی سن فرود آمد و در قالب مونولوگی قصه محور ماجرای سفر خود به سرزمین خیال‌انگیز سینما را روایت کرد.

در کنار محمد سلوکی، اجرای بخش‌هایی از این مراسم برعهده کودکان و نوجوانان بود که بخش‌های مختلف از جمله قرائت قرآن، اجرای نمایش عروسکی و نوازندگی را برعهده داشتند. حضور جناب‌خان و اجرای او در آیین افتتاحیه این جشنواره، حال و هوای متفاوتی را به سالن برگزاری مراسم داد که با استقبال خیلی خوب کودکان مواجه شد.

۸

کودکان در صورت شهردار اصفهان شدن چه می‌کنند؟

بخش دیگری از این مراسم، به حضور حضور علیرضا قاسم زاده؛ شهردار اصفهان مرتبط بود که از کودکان خواست تا روی سن بیایند و بگویند که چه آرزویی دارند و اگر شهردار اصفهان باشند چه کارهایی انجام می‌دهند؟ در پاسخ به این پرسش، کودکان مسائلی همچون آرزوی پرآب شدن زاینده‌رود، کم شدن اختلاف طبقاتی در شهر را مطرح کردند.

همچنین یکی از کودکان نیز با اشاره به فداکاری علی لندی گفت: همیشه فکر می‌کردم که وقتی بزرگ شدم دلم می‌خواهد قهرمان شوم اما امروز علی لندی به من نشان داد که قهرمانان می‌توانند نوجوان هم باشد.

در بخشی دیگری از این مراسم همه حاضران در آیین افتتاحیه جشنواره، صورتک‌های علی لندی را بر چهره گذاشتند و دقایقی به یاد این قهرمان نوجوان ایستادند.

۷