به گزارش هنرآنلاین، محمد گلستانی معروف به علی گلستانه ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ درگذشت. او متولد ۱۳۱۹ در تهران و دارای مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا تهران بود. گلستانه نقاشی را ابتدا نزد علی‌اصغر پتگر آموخت و در دبیرستان جم قلهک با آیدین آغداشلو و عباس کیارستمی همکلاس بود. گلستانه از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۶ در انگلستان مقیم بود و در مدرسه چاپ لندن وابسته به دانشگاه لندن تحصیل آزاد کرد و به عنوان طراح و نقاش نشریه باشگاه رویال اتومبیل انگلستان مشغول به کار شد. او سال ۱۳۵۸ به اسپانیا رفت و دو نمایشگاه در شهر مادرید در سال ۱۳۶۳ و ۱۳۶۵ و نمایشگاه دیگری در سانتا اوللالیا در سال ۱۳۶۰ برگزار کرد.گلستانه سال ۱۳۶۶ به ایران برگشت و در سال‌های گذشته چندین نمایشگاه انفرادی در گالری‌های گلستان، اعتماد، هور، امکان و... برگزار کرد. آخرین نمایشگاه او مردادماه سال گذشته در گالری ۰۰۹۸۲۱ برگزار شد.

در نقاشی‌های گلستانه طبیعت جایگاه مهمی داشت و با مواد مختلف به نقاشی از مناظر گوناگون می‌پرداخت. خصیصه‌ مهمی که گلستانه در آثارش، به‌خصوص در مناظر به دست آورد به تصویر درآوردن تفاوت اقلیم و آب‌وهوا در کارهایش بود؛ به‌طور مشخص در تصاویر او از مناظر شهر یزد می‌توان گرمی و خشکی هوا و آفتاب داغ را کاملا احساس کرد یا در مناظر اسپانیای او آب‌وهوای معتدل مدیترانه را لمس کرد.

هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی در پیامی به مناسبت درگذشت علی گلستانه نوشت: متاسفانه جامعه هنری یک بار دیگر استاد مسلمی را از دست داد . فقدان استاد علی گلستانه را به خانواده محترم آن مرحوم ، جامعه هنری و علاقه‌مندان و دوستدارانش تسلیت می‌گویم .

وی ادامه داد : از خداوند منان، علو درجات الهی برای آن مرحوم و صبر جمیل برای بازماندگان را خواستارم . به حتم نام و آثار علی گلستانه در فرهنگ و هنر ایران‌زمین پایا و ماندگار خواهد بود .

احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز درگذشت علی گلستانه هنرمند نقاش را به جامعه هنری و خانواده آن هنرمند تسلیت گفت. احسان آقایی در پیامی به مناسبت درگذشت علی گلستانه گفت :هرچند منظره نگاران ایرانی از محمود خان ملک‌الشعرا تا امروز کَند و کاوهای فراوانی در بازنمایی داشته‌اند، ولی هنرمندانی که به اسلوبی شخصی در نگاه و تکنیک رسیده باشند، پرشمار نیستند. علی گلستانه در زمره‌ هنرمندانی است دارای زبان دیداری و تکنیکی شخصی است به گونه‌ای که علاقه‌مندانی که اندک آشنایی با نقاشی دارند، در نگاه نخست، آثارش را می‌شناسند.

فرایند خلق اثر در نقاشی‌های گلستانه، به قول مشهور سهلِ ممتنع است؛ حرکت از جزء به کل با نگاهی کل‌نگر و کاربست متبحرانه‌ی خط و رنگ در یک ترکیب‌بندی استوار که منجر به نوعی بازنمایی می‌شود که در مرزهای انتزاع قابل درک و دریافت است و ناشی از تکرار و تجربه‌ی یگانه‌ی او از تفسیر بصری فرم در طبیعت است. در منظره‌های او سیطره‌ی نقاش بر منظره، مرهون زاویه‌ی نگاه ویژه‌ی هنرمند است. او در نگاه نخست فرم، رنگ، زوایا و عناصر دیداری چشم‌انداز را تحلیل می‌کند و سپس با ساده‌سازی و کاربست تکنیک متناسب با آن، مخاطب را در این تجربه‌ی بصری شریک می‌کند.

فقدان علی گلستانه در این روزگار، شاید فقدان تلاش، تکرار مبنی بر نوجویی، فروتنی و تواضع در هنر ما است که اندک اندک به کیمیایی در هنر معاصر تبدیل می‌شود. برای توصیف او و سبک زندگی‌اش از ابن‌یمین وام می‌گیرم که: «جهانی است بنشسته در گوشه‌ای». روحش قرین رحمت و آرامش.