گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نسخه اصلی «خوشه‌های خشم» که شناخته‌شده‌ترین رمان استاین‌بک است، نیمه‌های آوریل ۱۹۳۹ منتشر شد اما نسخه دستنویس که همزمان با رونمایی از برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۱ در دسترس قرار می‌گیرد، بین ماه‌های می و اکتبر ۱۹۳۸ در کمتر از ۱۰۰ روز نوشته شده بود. حالا قرار است ۸۳ سال بعد، این نسخه نادر برای نخستین بار منتشر شود.

استاین‌بک آن زمان ۳۶ سال داشت و پیش‌تر «از موش‌ها و آدم‌ها» را نوشته بود. او در شاهکار خود «خوشه‌های خشم» روایتی دست‌اول و تقریبا مستند از ماجراهای مهاجران آمریکا پس از بحران بزرگ اقتصادی دهه ۱۹۳۰ ارائه داده است؛ متنی که پیش از آن در قالب گزارش در روزنامه سان‌فرانسیسکو نیوز منتشر شده بود و استاین‌بک می‌خواست پیش از آنکه دیر شود، کتاب آن را هم دست ناشر برساند و منتشر کند.

آنچه روز هفتم اکتبر به بازار می‌آید، تنها نسخه دستنویس بازمانده «خوشه‌های خشم» با خط خود استاین‌بک است که در آرشیو دانشگاه ویرجینیا نگهداری می‌شود. نویسنده نامدار آمریکایی در روزنوشت‌های خود درباره کتاب و داستان نوشته است: «فشار و مسئولیتی سنگین احساس می‌کنم. این با فاصله زیاد بهترین کاری است که من کرده‌ام. یک کتاب خوب می‌شود. آرام و مطمئن، جزئیات را کنار جزئیات گذاشتم تا تصویر و تجربه شکل بگیرد.»

جان استاین‌بک برای نوشتن «خوشه‌های خشم» برنده جایزه پولیتزر شد و یک سال بعد جان فورد هم بر اساس موفق‌ترین کتاب نویسنده نامدار هموطن خود فیلمی سینمایی با بازی هنری فوندا ساخت. استاین‌بک در ۱۹۶۲ برای نوشته‌های واقعگرا و در عین حال خیالی خود برنده جایزه نوبل ادبیات شد و شش سال بعد در دسامبر ۱۹۶۸ از دنیا رفت. او هنگام مرگ ۶۶ سال داشت.