گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در این کتاب با پسر کوچک فقیری آشنا می‌شویم که برای یافتن کار به یک بانک می‌رود و از مدیر درخواست شغل دارد. طی اتفاقی مدیر تصمیم می‌گیرد با پسرک شریک شود و نصف سود و سرمایه‌اش را به او بدهد. در آینده نیز با ازدواج دختر مدیر با پسرک همه دارای به او می‌رسد. اما این پایان ماجرا نیست در روایت دیگری این داستان را عموی یک پسر کوچک برای او تعریف کرده و پسر نیز کارهای پسرک قصه را انجام می‌دهد؛ اما به نتایج دیگری می‌رسد و متوجه معنای واقعی زندگی می‌شود.  

«پسرک فقیر» از مجموعه نویسنده‌های بزرگ، خوانندهای کوچک منتشر شده است. هدف از ترجمه این کتاب‌ها آشنایی کودکان و نوجوانان با شاهکارهای ادبی جهان است. این آشنایی با زبان روان و رسا با نقاشی‌های دلپذیر صورت گرفته تا نشان داده شود چگونه نویسندگان بزرگ، زیبایی‌های دنیا را برای کودکان و نوجوانان تعبیر کردند. از این مجموعه داستان‌های «گربه و شیطان» جیمز جویس، «قدرت جهانی شش مرد» برادران گریم، «زیبای خفته» شارل پرو، «بلبل امپراتور چین» هانس کریستین اندرسن، «نادان» نوشته لئو تولستوی و «گربه‌های کپنهاگ» نوشته جیمز جویس نیز منتشر شده‌اند.

ساموئل لانگهورن کلمنس، معروف به مارک تواین (۱۹۱۰- ۱۸۳۵ م) نویسنده و طنزنویس آمریکایی در فلوریدای ایالات متحده متولد شد. تواین ششمین فرزند از ۷ فرزند خانواده بود. او در ۱۲ سالگی پدرش را از دست داد و نخست به کارگری و حروف‌چینی و سپس به ناخدایی کشتی پرداخت. داستان‌های طنزآمیز تواین به بیشتر زبان‌های دنیا ترجمه شده‌اند و هر ساله میلیون‌ها نسخه از قصه‌هایش منتشر می‌شود. «تام سایر در غربت»، «هاکلبری فین»، «شاهزاده و گدا»، «کارآگاه تام سایر» و «غریبه‌ای در قصر» عناوین برخی آثار اوست.

کتاب «پسرک فقیر» نوشته مارک تواین با تصویرگری نیکولت و ترجمه غلامرضا امامی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۲۹ هزار تومان از سوی انتشارات پرتقال نشر یافته است.