گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کارلو کولودی با افسانه ماندگار «پینوکیو» در جهان شناخته می‌شود؛ عروسک چوبی نجاری به نام ژپتو که پس از پشت سر گذاشتن انبوه ماجراهای عجیب و غریب سرانجام انسان می‌شود و با پدر ژپتو زندگی می‌کند. کولودی نسخه‌ای ایتالیایی از داستان «پوست الاغ» شارل پرو، نویسنده فرانسوی نوشته بود که قرار است در آینده نزدیک در مجموعه انگلیسی‌زبان «انارها و دیگر متل‌های ایتالیایی» منتشر شود و به بازار کتاب بیاید.

«انارها و دیگر متل‌های ایتالیایی» مجموعه‌ای دربرگیرنده ۲۰ داستان پریان و متل ایتالیایی به زبان انگلیسی است که همه آنها جز یک مورد پیش‌تر منتشر نشده بودند. بنگاه نشر دانشگاه پرینستن این کتاب را روز ۱۹ اکتبر روانه بازار می‌کند و هر ۲۰ متل آن به بازه زمانی سال‌های ۱۸۷۵ تا ۱۹۱۴ و دوره یکپارچگی سیاسی ایتالیا تعلق دارند. «پوست الاغ» کولودی که تفاوت‌های اساسی با نسخه فرانسوی دارد، درباره ماجرای یک شاهزاده‌خانم است که برای گریختن از نیت شوم و پلید پدرش وارد پوست الاغ می‌شود.

دومنیکو کامپارتی که او را به خاطر تلاش‌هایش برای گردآوری داستان‌های پریان و متل‌های کشورش گریم ایتالیایی می‌نامند و گراتزیا دلدا، تنها نویسنده زن ایتالیایی که (در ۱۹۲۶) برنده جایزه معتبر نوبل ادبیات شده است، از دیگر چهره‌هایی هستند که داستان‌ها و متل‌هایشان در کتاب تازه دانشگاه پرینستن آمده است. «انارها و دیگر متل‌های ایتالیایی» با ترجمه و ویراستاری خانم کریستینا ماتزونی منتشر می‌شود که استاد زبان و فرهنگ رومی در دانشگاه ورمونت آمریکاست.

Pinocchio-2002
روبرتو بنینی در فیلم سینمایی «پینوکیو» ۲۰۰۲ نقش عروسک چوبی را ایفا کرده بود

کارلو کولودی با نام اصلی کارلو لورنزینی ۲۶ اکتبر ۱۸۹۰ از دنیا رفت و بیش از هر چیز در دنیای ادبیات با داستان و کتاب «ماجراهای پینوکیو» شناخته می‌شود. این داستان ابتدا در قالب پاورقی در سال ۱۸۸۱ در یک هفته‌نامه منتشر شد و سپس به دلیل استقبال بسیار خوب مردم نسخه کامل آن در فوریه ۱۸۸۳ در یک کتاب جداگانه و مستقل به بازار آمد.

استودیو دیزنی در ۱۹۴۰ فیلم انیمیشن «پینوکیو» را تولید کرد که گفته می‌شود نسبت به داستان کتاب خشونتی بسیار کمتر دارد. سال‌ها بعد روبرتو بنینی نسخه زنده «پینوکیو» را در ۲۰۰۲ ساخت و خودش در آن ایفای نقش کرد. بنینی در ۲۰۱۹ بازیگر نقش پدر ژپتو در فیلم سینمایی «پینوکیو» به کارگردانی متئو گارونه بود که از نظر میزان خشونت بسیار به کتاب کولودی شباهت داشت.