گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: «نادان» داستان مرد ساده‌لوحی است که می‌خواهد به تنهایی دور دنیا بگردد و شرق، غرب، شمال و جنوب را ببیند. اما به‌خاطر این که اهل فکر کردن نیست در مواجهه با مردم و اتفاقات هر بار با مشکلی روبه‌رو می‌شود و با حال نزار به خانه برمی‌گردد. در نهایت نیز رفتار و سخنان این مرد نادان سرانجام خوبی ندارد.

لئو تولستوی (۱۸۲۸-۱۹۱۰م) نویسنده اهل روسیه با نوشتن داستان‌ها و رمان‌های «جنگ و صلح» و «آناکارنینا» مشهور شد. این نویسنده در یکی از خانواده‌های اشرافی و با ‌اصالت روسیه متولد شد ولی در سنین کودکی مادر و کمی بعدتر پدرش را از دست داد و پس از آن عمه بزرگش که سرپرستی او و برادرانش را بر عهده داشت از دنیا رفت. این از دست دادن‌های مکرر در سن پایین بعدها در خاطرات کودکی او در نوشته‌هایش منعکس شده است.

تولستوی به پایه‌ریزی دبستان‌هایی با برنامه‌های تازه و نوشتن داستان‌های زیبا برای کودکان و نوجوانان پرداخت و در راه انسان‌دوستی و برقراری صلح و عدالت اجتماعی بسیار تلاش کرد. او به‌خاطر توقیف پیش‌نویس رمان‌هایش در سال ۱۹۰۸ و نیز مشکلات خانوادگی ناچار شد به جنوب روسیه سفر کند و در این سفر از دنیا رفت. «رستاخیز»، «مرگ ایوان ایلیچ»، «حاجی مراد»، «سرگیوس پیر»، «قزاقان»، «اعتراف»، «پول و شیطان»، «عشق بی پایان» و «کوپن تقلبی» عناوین برخی آثار این نویسنده است.

غلامرضا امامی مترجم کتاب «نادان» است که در قالب مجموعه (نویسنده‌های بزرگ، خواننده‌های کوچک) به دست علاقه‌مندان رسیده. از این مجموعه داستان‌های «گربه و شیطان» جیمز جویس، «قدرت جهانی شش مرد» برادران گریم، «زیبای خفته» شارل پرو، «پسرک فقیر» مارک تواین، «بلبل امپراتور چین» هانس کریستین اندرسن و «گربه‌های کپنهاگ» نوشته جیمز جویس منتشر شدند.

این کتاب با تصویرگری کلود لاپوئنت در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۲۹ هزار تومان از سوی انتشارات پرتقال نشر یافته است.