گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «خدایان» اثر وودی آلن با ترجمه شهرام زرگر، کارگردانی مهرداد حسین‌زاده و تهیه‌کنندگی حامد شیخی از 26 شهریور ساعت 17 در تماشاخانه ملک روی صحنه است و حمزه ‌مداح، مهدی ‌صمیمی، کیمیا ‌فرنیا، امیر ‌سعیدی، علیرضا احمدی، علیرضا سلمانیان، محدثه دانش، سردار رفیعی، پرنیا سراج، ثمین ‌سرسنگی، صدف ‌اسداللهی، حامد ‌خرم‌آبادی، فراز قائم‌پناه، پویا ‌فراهانی، مهدی ‌بیابانی، شقایق ‌وطنی، کیمیا کیانوش، ترانه معتمد، فاطمه آقاخانی، نازنین ‌هدایتی ‌نیکفرد، سارا ‌محبی و علی ‌خیام در آن بازی می‌کنند.

حسین‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «خدایان» برای اجرا گفت: پیش از اینکه در نظر داشته باشم وارد فضای تئاتر و هنر شوم همیشه طرفدار فیلم‌ها، آثار و حتی طرز فکر وودی آلن بودم. او حرف‌های عمیق و جدی را در قالب طنز بیان می‌کند و این موضوع همواره برایم جذاب بوده است. نمایشنامه «خدایان» نیز این‌گونه بوده است؛ به این صورت که در عین سادگی و طنز دیالوگ‌ها، حرف‌های عمیق بیان می‌شود و این موضوع برای ما که اکثراً تازه‌کاریم بسیار کمک‌کننده است. چرا که در کنار مخاطبان تئاتر، تماشاگران عام نیز هستند و باید بتوانیم آن‌ها را راضی نگه داریم و اگر فردی با مفاهیم تئاتر آشنایی ندارد از سادگی نمایش لذت ببرد.

این کارگردان جوان درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: موضوع نمایش مرز میان خیال و واقعیت است و این سوال در ابتدای نمایش مطرح می‌شود که آیا واقعیت را می‌توان تشخیص داد و از کجا می‌توان متوجه شد که ما انسان‌ها واقعی هستیم؟ این نمایش تماشاگر را با این سئوال درگیر می‌کند که آیا وجود دارند یا خودشان هم توسط فرد دیگری ساخته و شخصیت‌پردازی شده‌اند؟

حسین‌زاده داستان نمایش «خدایان» را این‌گونه توضیح داد: «خدایان» داستان دو شخصیت یونانی است که قصد اجرای یک نمایش در یک آمفی‌تئاتر را دارند اما پایانی برای آن ندارند در حالی که تا چند دقیقه بعد جشنواره درام آنتن آغاز خواهد شد و شخصیت نویسنده آرزو دارد برنده این اثر باشد. آن‌ها در طول نمایش متوجه می‌شوند خودشان شخصیت خیالی هستند و از این رو می‌توانند هر کاری انجام دهند...

او ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه «خدایان» بازنویسی‌هایی داشته، درباره میزان وفاداری‌ به نمایشنامه اصلی تصریح کرد: برخی بخش‌های نمایشنامه حذف و برخی دیگر تغییر کرده است اما تغییر و حذف این بخش‌ها به مفهوم کلی نمایش آسیبی وارد نکرده است چرا که این بخش‌ها مربوط به فرهنگ و مسائل اجتماعی غرب در چند سال گذشته بوده که حداقل ما آن‌ها را درک نکردیم و هیچ شناختی از آن نداریم اما سعی‌مان بر آن بوده تا مسائل امروزی‌تر را که مربوط به جامعه خودمان است، جایگزین کنیم.

حسین‌زاده با بیان اینکه تمرین‌های نمایش اواخر بهمن 1398 آغاز شد، تصریح کرد: از آن زمان به دلیل شیوع ویروس کرونا کار چند بار متوقف شد و به همین دلیل مجبور به تغییر گروه بازیگران نیز شدیم. «خدایان» با یک تم یونانی آغاز می‌شود اما به صورت کلی چندان پای‌بند به زمان و مکان مشخص نیست. سوال‌های پدیدآمده در نمایش مبنی بر خیالی یا واقعی بودن شخصیت‌ها، فضای نمایش را به سمتی می‌‎برد که شخصیت‌ها در بخش‌هایی با اتاق فرمان و عوامل سالن در ارتباط باشند.

او درباره ویژگی‌های نمایش «خدایان» هم گفت: اکثر بازیگران هنرجوی تئاتر هستند که با اجرای این نمایش تجربه نخست خود را پشت سر می‌گذارند. از این رو طبیعی است که تعدادی از مخاطبان خانواده و آشنایان آن‌ها باشند. تمام تلاشمان این است فضایی ایجاد کنیم آنها که به تماشای این نمایش می‌نشینند به تئاتر علاقمند شوند. خوشبختانه نسبت به بازخوردهایی که تاکنون دریافت کردیم در این مسیر موفق بودیم. بسیاری از شوخی‌ها و کمدی‌هایی که در متن اصلی وجود دارد برای مخاطب ایرانی آشنا نیست و بیشتر مربوط به فضاهای غربی است. از این رو سعی‌مان بر این بود به شکلی که به سمت لودگی پیش نرویم این بخش‌ها را با شوخی‌هایی که برای ما آشناست جایگزین کنیم.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: اگه وجود خارجی نداشته باشیم چی؟ گاهی وقتا فکر می‌کنیم که واقعیت رو درک کردیم، در حالی که فقط به یک چیز جعلی واکنش نشون دادیم. علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.