به گزارش هنرآنلاین، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری برنامه‌های ویژه این سازمان به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، بسته برنامه «شهر پرستاره» با شعار «ما مقتدریم» و با دو رویکرد محتوایی افزایش آگاهی تاریخی مردم نسبت به دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیش‌بینی شده است.

وی با معرفی ویژه‌برنامه «چهل‌چراغ» عنوان کرد: این برنامه به برپایی شب خاطره در کنار ۲۶ مزار شهید گمنام در نقاط مختلف شهر تهران اختصاص دارد و تجلیل از خانواده شهدا و توزیع محصولات فرهنگی از بخش‌های آن است. برنامه «مهرآیین» که در این دوره  با هدف تجلیل از ایثارگران در منازل ایشان و آسایشگاه های جانبازان برگزار می‌شود نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس  ۷۰  اجرا خواهد داشت.  همچنین بسته فعالیت جهادی «جهاد ادامه دارد» با هدف شناسایی و جلب مشارکت گروه‌های مردمی و جهادی برای کمک‌رسانی به نیازمندان در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار می‌شود.

فاطمیان‌پور اظهار کرد: ویژه‌برنامه «خوانش پایدار» با مشارکت انتشارات دفاع مقدس در محل سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود و شامل دو بخش نمایشنامه‌خوانی و گفت‌وگو با هنرمندان و صاحب‌نظران عرصه تئاتر دفاع مقدس و مقاومت است. در این برنامه ۱۴ نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس توسط هنرمندان خوانش می‌شود و پادکست‌هایی از این اجراها تولید و منتشر خواهد شد. همچنین برنامه «راویان مقاومت» با اجرای ۴۵ نمایش خیابانی توسط هفت گروه در هفت روز هفته دفاع مقدس در اماکن پرتردد شهر و ایستگاه‌های مترو پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه تولید و انتشار محصولات فرهنگی هنری در فضای مجازی یکی از بخش‌های اصلی بسته‌برنامه «شهر پرستاره» است، افزود: محصولات مجازی «شهر پرستاره» توسط فرهنگ‌سراها تولید و منتشر خواهد شد و هر یک از مناطق و فرهنگ‌سراهای خاص ۷۰ محصول فرهنگی با موضوع دفاع مقدس تولید می‌کنند. قسمت تازه کمیک‌موشن «چهل سردار» نیز تولید و در فضای مجازی منتشر خواهد شد. کانون‌های تولید محتوای سازمان فرهنگی هنری هم به مناسبت هفته دفاع مقدس بسته برنامه مجازی «ملتِ شهادت» را با موضوع دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت تولید می‌کنند. همچنین مسابقه «ایده‌های فرهنگی» به منظور جلب مشارکت مخاطبان و فعالان فرهنگی در ارائه ایده برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: پوئم‌سمفونی «اروند» با موضوع دفاع مقدس و نقش اروند در آن دوران با آهنگسازی امیرحسین سمیعی و بر اساس شعری از مصطفی محدثی خراسانی ساخته می‌شود. این اثر ارکسترال در چهار یا پنج موومان با همراهی گروه کُر تولید می‌شود و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، منطقه آزاد اروند و مرکز موسیقی صداوسیما در آن مشارکت دارند.

وی از برگزاری مسابقه کتابخوانی «کتاب ماه» خبر داد و گفت: این مسابقه برای سه گروه سنی جوانان، نوجوانان و کودکان به ترتیب بر اساس کتاب‌های «ماه همراه بچه‌هاست»، «نخل‌های بی‌سر» و «عطر شیرین» برگزار و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود. ویژه‌برنامه «جنگی که بود؛ راهی که هست» با سه نشست تخصصی با حضور پژوهشگران دفاع مقدس و حضور محدود مخاطبان جوان و نوجوان برگزار می‌شود و بخش‌هایی از این نشست‌ها که به بررسی لایه‌های پنهان دفاع مقدس می‌پردازد، از صداوسیما و فضای مجازی پخش خواهد شد.

فاطمیان‌پور با اشاره به برپایی نمایشگاه‌هایی به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: نمایشگاه «با ستاره‌ها» با ساخت ماکت و فضاسازی در محل فرهنگ‌سرای بهمن، میزبان مخاطبان است و شهروندان می‌توانند به صورت خودرویی از این نمایشگاه بازدید کنند. سه برنامه استیج نیز در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد. همچنین نمایشگاه فرهنگی دفاع مقدس و ادوات نظامی با عنوان «یاد یاران» با مشارکت سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در میدان امام حسین(ع) برپا می‌شود. باغ‌موزه قصر نیز با برگزاری نمایشگاه «دفاع مقدس» به مرور تاریخ جنگ و گرامی داشت شهدا و ایثارگران می‌پردازد. نمایشگاه «ستارگان جاوید» در منطقه ۱۷ دارالشهدای تهران برپا می‌شود و نگاه گذر «ایستاده چون سرو» نیز در قالب پنج طرح متفاوت با نمایش ۴۰۰ تابلو با موضوع دفاع مقدس در ایستگاه‌های متروی تهران پذیرای مخاطبان است.

وی ادامه داد: دومین دوره مسابقه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی «جام فتح» با موضوع  بازی موبایلی سرافرازان،  برگزار می‌شود و جوایزی به برگزیدگان اهدا خواهد شد. در ویژه‌برنامه «سلام فرمانده» نیز فرماندهان جنگ شناسایی شده و با دعوت از دوستان و همرزمان ایشان، مراسم دیدار و خاطره گویی و تجلیل برگزار می‌شود. همچنین آیین رونمایی از کتاب دوجلدی «کتاب آهنگران» شرح خاطرات و نوحه‌های حاج صادق آهنگران تألیف علی اکبری مزدآبادی با مشارکت انتشارات یا زهرا(س) برگزار می‌شود. سومین دوره ویژه‌برنامه «با این ستاره ها» نیز با مشارکت سازمان و با روایتگری راویان دفاع مقدس و مرثیه‌سرایی مداحان اهل بیت به مدت سه شب در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: جز برنامه‌های ذکرشده، مدیریت فرهنگی هنری مناطق ۲۲ گانه و فرهنگ‌سراهای خاص بیش از ۷۰ برنامه محله ای-منطقه ای به مناسبت هفته دفاع مقدس خواهند داشت.