گروه سینمایی هنرآنلاین: ساعد نیک‌ذات فیلمبردار و از اعضای انجمن فیلمبرداری سینمای ایران در گفتگو با هنرآنلاین، درباره فیلم کوتاه گفت: دیدن فیلم کوتاه برای من خصوصا وقتی که به شکل خلاصه‌گویی روایت می‌شود از جذابیت بالایی برخوردار است، باید بگویم سرعت در زمان حال بر روند و نوع فعالیت‌های فرهنگی تاثیر می‌گذارد.

او ادامه داد: فیلم کوتاه در ذات خود، جدای از این سرعت، مانند ضرب‌المثل، شعر، کنایه و داستان کوتاه، می‌تواند مفاهیم عمیقی را که قرن‌ها انسان‌ها و اندیشمندان درباره‌‌شان فکر کرده‌اند، بیان کند.

نیک‌ذات درباره تفاوت زبان بصری انواع فیلم‌ها خاطرنشان کرد: زبان بصری فیلم کوتاه با زبان بصری فیلم سینمایی یا فیلم‌های سرگرمی‌ساز بسیار متفاوت است، درواقع زبان فیلم کوتاه نوعی بیان دیداری است که با نمادها و نشانه‌ها، حرف فیلمساز را بیان می‌کند.

این فیلمبردار تاکید کرد: گاهی ساخت فیلم کوتاه را پلی برای رفتن به سینمای حرفه‌ای قلمداد می‌کنند که اشتباه است، باتوجه به امکانی که موسسه هنروتجربه برای این نوع فیلم‌ها ایجاد کرده است، باید احیای سینمای کوتاه را تبریک گفت و امیدوار بود تا همچنان نمایش مستقل خود را ادامه دهند.

او که به تازگی به دیدن بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» در سینماهای هنر و تجربه رفته، در بخش دیگر سخنانش درباره فیلم‌های موجود در این بسته گفت: در جشنواره‌های مختلفی به داوری فیلم‌ها پرداخته‌ام و چندان با صفت‌های بهترین و بدترین رابطه خوبی ندارم. چراکه ما مجبوریم براساس آیین‌نامه به فیلمی رای دهیم و درنهایت یکی از آن‌ها به مقام نخست برسد. وقتی بسته فیلمی را مشاهده می‌کنم که چیدمان آن موضوعات متنوعی را شامل می‌شود، مثل این می‌ماند که مشغول ورق زدن یک مجله هستم و می‌توانم به طور کلی بگویم که مجله خوبی‌ست.

فیلمبردار فیلم سینمایی «هفته‌ای یکبار آدم‌ باش» در ادامه گفت: در یک بسته فیلم‌ کوتاه، آدم‌هایی با جنسیت‌ها، تجربیات و منظرهای دید مختلف فیلم‌هایی را ساخته‌اند و نمی‌توان گفت کدام‌یک از دیگری بهتر است. باید بگویم اینگونه کنار هم قرار دادن فیلم‌های کوتاه که موضوعات متنوعی را شامل شوند ایده نویی‌ست. بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» نیز بسته خوبی بود و تجربه‌های متفاوتی را به تصویر می‌کشید که برای من جذاب بود، می‌توانم نمره خوب را به همه فیلم‌های این بسته دهم.

نیک‌ذات در پاسخ به این پرسش که کدام یک از این فیلم‌ها فیلمبرداری مناسب‌تری داشت، اظهار کرد: فیلم کوتاه «ورای سکوت» ساخته آذر تجلی که در این بسته قرار دارد از منظر نورپردازی در ارتباط با مفهوم کار و فضای ذهنی بازیگر بود، نورپردازی و پرسوناژ این فیلم فضای بیرونی و درونی یک انسان را با یکدیگر برابر می‌کرد و نکات مبهم و تاریکی را که همیشه میان درون و بیرون وجود دارد، نمایان کرده بود.

این مدیرتصویربرداری سینمای ایران در ادامه بیان کرد: فیم کوتاه «فیلمرغ» اثر امیرمسعود سهیلی نیز که در این بسته قرار دارد که به نظرم فیلمبرداری قابل قبولی دارد. به طور کلی فیلمبرداری و هنر تکیه بر تجربه دارند. کیفیت آثار با شرایط سنی گروه فیلمسازی نیز رابطه مستقیم دارد و باید بگویم فیلمبرداران این بسته تلاش خود را کردند تا ذهنیت کارگردان را بر اثر پیاده کنند و واژه‌ها و کلمات را به تصویر تبدیل کنند.

او درباره فیلم کوتاه «آداپت» ساخته کمال کچوئیان که به وسیله دوربین تلفن همراه فیلمبرداری شده است، عنوان کرد: این روزها ابزار ساخت فیلم اهمیت خود را از دست داده است، وقتی قرار است فیلمی به صورت روان فیلمبرداری شود، باید پرسید خروجی آن کجا خواهد بود؛ پرده سینما یا پلتفرم‌های اکران آنلاین؟ حُسن بحث تجربه در فیلمبرداری این است که شما از خروجی کار خود نمی‌ترسید، فرد با تجربه باید این جسارت را داشته باشد که از خود بپرسد داستانش را چگونه بیان کند. باتوجه به اینکه این روزها بحث اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است، اغلب افراد سعی می‌کنند با کم‌ترین هزینه این اتفاق‌ها را ایجاد کنند.

فیلمبردار فیلم سینمایی «عطر داغ» درباره یکی دیگر از فیلمسازان این بسته تاکید کرد: پیگیری، پشتکار و تلاش از شاخصه‌های سینماست؛ شخصا هیچوقت برای خودم نقطه‌ای را به عنوان هدف قرار ندادم چراکه معتقدم، آن‌ نقطه توقف ما بوده و ممکن است بعد از به دست آوردن‌شان دچار بی‌انگیزگی شویم، درواقع همیشه در مسیر بودن، هدف من بوده است. آمین صحرایی با فیلم‌های «مرگ تدریجی» و «سنگبال» در این بسته حضور دارد که نشان از پرتلاش و در مسیر بودن او دارد و می‌تواند در آینده او در سینما تاثیر بسیار بگذارد.

نیک‌دات در پایان درباره بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» تاکید کرد: آن چیزی جزو عمر است که همیشه نگران آن هستیم اما وقتی مشغول به کاری هستید و زمان نمی‌گذرد یعنی آن مدت جزو طول عمرتان حساب نمی‌شود. با این تعریف باید بگویم دیدن این بسته جزو طول عمر مخاطبان حساب نمی‌شود. شما می‌توانید جهان هستی را در فیلم کوتاه ببینید و دیدن آن روی پرده در جهان پر سرعت این روزها به وسعت دید آدم‌ها کمک می‌کند.

بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» شامل ۶ فیلم کوتاه «خراش» اثر مجید امینی، «مرگ تدریجی» اثر آمین صحرایی، «آداپت» اثر کمال کچوئیان، «ورای سکوت» اثر آذر تجلی، «سنگبال» اثر آمین صحرایی و «فیلمرغ» اثر امیرمسعود سهیلی است که از ۱۹ شهریورماه روی پرده سینماهای هنروتجربه رفته است.