گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار علیرضا رسول‌زاده با عنوان «سراب معکوس» در زیرزمین دستان برگزار شد. رسول‌زاده در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: بخشی از ایده من به چگونگی سراب معکوس و تفاوت آن با سراب برمی‌گشت. معمولاً سراب در بیابان‌ها و جاهای خشک دیده می‌شود اما سراب معکوس در دریا اتفاق می‌افتد و فرد در دوردست جزیره یا کشتی می‌بیند و این تصویر به دلیل امواج دریا به شکل لایه لایه و تکه تکه دیده می‌شود. همین مسئله ایده کلی این نمایشگاه را شکل داد و آثار من نیز به شکل برش‌های لایه لایه و تکه تکه هستند. 

رسول‌زاده ادامه داد: قسمت بعدی ایده این آثار از گشتن در شهرهای مختلف ایران و دیدن مناره‌ها و برج و بارو‌هایی به شکل‌های مختلف شکل گرفت. پیش از این در دوره کارشناسی ارشد تمرکزم روی مناره‌ها بود و تحقیقاتی در این زمینه انجام داده بودم و با توجه به اینکه مناره‌ها در فرهنگ ایرانی ریشه دارد دوست داشتم کاری با این موضوع انجام دهم. با این حال قصد نداشتم بناهایی را که دیده بودم بازسازی کنم، بلکه آن‌ها را دیدم و آنچه در ذهنم شکل گرفته بود را ساختم. در نهایت تلفیق معماری ایرانی و ذهنیت خودم این آثار را شکل داد. 

علیرضا رسول زاده

رسول‌زاده افزود: مناره از نار به معنی آتش می‌آید و کارکرد آن به شکلی که ما امروزه می‌شناسیم نبوده است. در واقع مناره راهنمای کاروان‌ها بوده و بر سر آن آتش روشن می‌کردند تا کاروان‌ها راه خود را در تاریکی پیدا کنند. تغییری که مناره‌ها در طول قرن‌ها پیدا کرده‌اند برایم جالب بود و به همین دلیل بعضی مناره‌ها را مانند شمعدان‌هایی ساختم که آتش روی آن‌ها روشن می‌شد تا به مخاطب نشان دهد که مناره قبلاً چنین کارکردی داشته است. 

او با بیان اینکه در ساخت این آثار از متریال‌های برنز، سنگ، پاپیه ماشه و مس استفاده کرده است، افزود: ایران سومین کشور دنیا است که منابع غنی مس دارد و به همین دلیل این ماده برایم کاملاً روح ایرانی دارد. پاپیه ماشه نیز برایم حکم کاهگل را داشت و احساس کردم ترکیب این دو با معماری ایران می‌تواند جالب باشد. 

علیرضا رسول زاده

او درباره استفاده از متریال‌های متنوع در این مجموعه گفت: بسیاری از اوقات می‌بینیم که هنرمندان در سال‌های طولانی با یک متریال خاص کار می‌کنند، اما برای من ناراحت کننده است که این افراد چقدر خودشان را محدود می‌کنند و متریال به زندان آن‌ها تبدیل می‌شود. من همیشه دوست داشتم مواد مختلف را تجربه کنم و درگیر یک ماده نباشم. امکاناتی که هر متریال ایجاد می‌کند باعث تنوع در کار می‌شود و در واقع خود مجسمه است که به من می‌گوید از چه متریالی باید استفاده کنم. 

رسول‌زاده باا اشاره به چیدمان نمایشگاه گفت: کیوریتوری و چیدمان این نمایشگاه کار رامتین حمیدی است. با توجه به اینکه سراب معکوس در آب اتفاق می‌افتد و پس زمینه مناره‌ها نیز آسمان است، رنگ دیوارها را آبی کردیم و آینه روی سقف نیز نماد سراب است. در بخش دیگری از نمایشگاه چادری زده شده بود که می‌خواستیم مانند چادرهای صحرایی باشد و روی سطح آن نقوشی را با مُهر به صورت دستی ایجاد کردیم.