گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «تنیدین» نوشته و کار رضا قنبرزاده فرید از 21 شهریور ماه ساعت 19:45 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. بازیگران این نمایش به تهیه‌کنندگی شیما بختاری؛ سیاوش معمارزاده، امیر حسین نراقی، نازنین ‌میهن، علی ریاحی، رضا امینی،  پدرام ‌عزیزی، مریم ‌جعفری، ترانه ‌کوهستانی و مهسا محمد کاظم هستند.

رضا قنبرازده فرید در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایشنامه «تنیدن» گفت: این نمایشنامه یک موضوع و مضمون ندارد و این اثر 4 داستان مجزا از یکدیگر دارد که هر داستان به لحاظ دراماتیک با داستان بعدی ارتباطی ندارد و هر کدام از این داستان‌ها فضای نمایشی، قصه روایی و مضمون خاص خود را دارد. در مجموع در «تنیدن» با 4 نمایش بی‌ارتباط با یکدیگر مواجه هستیم.

او در ادامه افزود: کانسپت و درونمایه، حلقه واصل این 4 داستان با یکدیگر است که بر این اساس انگار این 4 داستان دارای یک حرف مشترک است. تنهایی، درجا زدن، ترس و مرگ پیوند میان این 4 داستان است. سعی من بر این بوده تا به جای آنکه میان داستان‌ها ارتباط دراماتیک برقرار کنم به لحاظ ساختار و فضای موجود آن‌ها را با هم متصل کنم.

قنبرزاده فرید داستان 4 اپیزود این نمایش را اینگونه توضیح داد: اپیزود نخست قصه پسری است که با خواهرش در تهران تنها زندگی می‌کند. پسر به اعتیاد دچار شده و خواهرش به منظور سرپرستی پسر در این شهر کار می‌کند. پسر به رابطه میان خواهر و صاحب کار او که از قضا صاحب‌خانه‌شان است، مشکوک می‌شود و روزی که شرایط خوبی ندارد با صاحب کار خواهر درگیر می‌شود و ...

او همچنین افزود: اپیزود دوم داستان دو کارگر ساختمان است که صاحب کار، مدتی است حقوق آن‌ها را پرداخت نکرده است و در اواسط داستان متوجه خواهیم شد که صاحب کار روابط غیراخلاقی نیز دارد و از آنجا که کارگر نمی‌تواند اعتراضی کند پس از سه سال مجبور به کشتن او می‌شود و ...

این کارگردان داستان سوم نمایش «تنیدن» را اینچنین عنوان کرد: این اپیزود داستان مردی است که همسرش در اثر تصادف 10 سال پیش دچار فلج و نابینایی شده است و بوی نامطبوعی نیز می‌دهد. زمانیکه پرستار زن دلیل را از مرد جویا می‌شود او می‌گوید که ده سال پیش در شکم زن جنینی وجود داشته که در آن زمان به دلیل شرایط جسمی زن امکان خارج شدنش از شکم مادر وجود نداشته و این بوی بد در اثر عفونت جنین در رحم مادر است و از پرستار درخواست می‌کند تا زن را به قتل برساند...

رضا قنبرزاده فرید افزود: قصه چهارم، داستان دو چریک است که به ظاهر از جریان چپ هستند و ماموران به دنبال آن‌ها هستند. این دو به اتاق کوچک زیرزمین پشت سرویس بهداشتی پناه می‌برند تا ماموران خانه را ترک کنند. اکنون یک هفته گذشته و آب و غذایشان به پایان رسیده و هوای کافی به منظور تنفس ندارند و انگار ماموران از خانه خارج نشده‌اند. این دو تصمیم می‌گیرند که در را باز کرده و خود را تسلیم کنند...

او درباره روند تمرینات این نمایش اظهار کرد: شرایط شیوع ویروس کرونا روند تمرینات این نمایش را پیچیده کرد اما از آنجا که نمایش اپیزودک است من تصمیم گرفتم که9  بازیگر نمایش جدا از یکدیگر تمرین کنند و خوشبختانه این موضوع به کار ضربه‌ای وارد نکرد. تمرینات این نمایش از اردیبهشت ماه آغاز شد و قرار بر این بود تا نمایش را مرداد روی صحنه بیاوریم که با موج پنجم شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و از این رو در شرایط بسیار فوری مجبور به آن شدیم تا نمایش را پایان شهریور ماه به صحنه آوریم.

قنبرزاده فرید درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «تنیدن» تصریح کرد: لازمانی و لامکانی فضای مدنظر در ذهن من برای این نمایش اپیزودیک بوده است و بر این اساس کدگذاری انجام شد. به عنوان مثال در اپیزود دوم طراحی لباس بر مبنای لباس‌های امروزی است اما از لغاتی شبیه دهه چهل استفاده می‌شود و منظور بر آن بوده که این اتفاقات می‌تواند در هر زمان و هر مکانی رخ دهد و این اتفاقات از گذشته تا کنون ساری و جاری است.

او در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های نمایش لوپ تکرار است و انگار که این شخصیت‌ها هر روز یک اتفاق برایشان تکرار می‌شود و زندگیشان پیش نمی‌رود. به نوعی پایان نمایش ابتدای نمایش می‌شود و انگار نمایش تازه شروع شده است مانند اتفاقات این ‌روزها از زمان شیوع ویروس کرونا که روزهای عمرمان را در دایره تکرار انداخته است. تلاشم بر این بود تا این مسئله را با تکرار موسیقی و موتیف‌های تکرارشونده مانند موسیقی و تصاویر روی پرده روایت کنم.  

قنبرزاده فرید همچنین ادامه داد: اتفاق دیگر این بود که من به دنبال آن بودم که این 4 داستان چندان قصه‌های کاملی نباشند و گویا موقعیتی دیده می‌شود که انسان‌ها در آن گرفتار هستند و نمی‌دانند در آینده چه اتفاقی برای‌شان رخ خواهد داد. از این رو در این نمایش موقعیت محور بودن از داستان محور بودن برایم از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

در خلاصه داستان نمایش «تنیدن» آمده است: تنیدن روایت چهار قصه است در لایه‌های زیرین شهر که زیر تارهای عنکبوت تنیده شده‌اند و طنین صدایشان برای هیچ گوشی شنیدنی نیست. علاقمندان به منظور تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.