گروه مد و لباس هنرآنلاین: تابلوی «نامیران» رونمایی‌شده در دومین جشنواره نخ و نگاره هیما، اثری فاخر از زردوزی ایرانی روی یک پارچه قدیمی و برگرفته از نقش یک پته قدیمی مرتبط با دوره زندیه است.

زینب‌سادات عارفی خالق این تابلو که در عین حال بالغ بر 30 تابلوی دیگر را با فضایی مشابه به همین اثر خلق کرده و به زودی از آنها رونمایی خواهد کرد، در این باره گفت: «نامیران» حکایتی از هر آن چیزی است که هرگز مرگ ندارد و همواره مانا و جاودان خواهد بود حال آنکه تابلوی «نامیران» سروی را به تصویر می‌کشد که در ایران باستان نماد زندگی جاودانه بوده است.

او افزود: یک پته قدیمی از دوران زندیه در میان تصویر است و سرو زردوزی شده روی پارچه‌ای نقش بسته که قدمت بسیار دارد؛ از سال 84 پارچه‌های با ارزش، فاخر و قدیمی را که در پستوها و صندوق خانه‌ها نگه داشته می‌شوند را تا جای ممکن تجمیع و نگهداری کردم و هنرم را در اختیار این بخش از هنر نیاکان خود قرار دادم.

عارفی با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از صنایع دستی، تکرار نقوش را در بر می‌گیرد و نوآوری در آن کار سختی است، اذعان داشت: با این همه، هنرمندان عرصه سوزن‌دوزی باید تلاش کنند تا قوه و قدرت تجسم خود را در مسیر خلق آثارشان به کار گیرند حال آنکه اگر با چشم دل به این بخش از هنر ایران زمین بنگریم، درکی از آثار خواهیم داشت که با یک نگاه گذرا دریافت نخواهد شد.

این هنرمند پیشکسوت عرصه سوزن‌دوزی با اشاره به اینکه آثار سوزن‌دوزی ایرانی در شرایطی خلق شده که چندین سال از تحریم اقتصادی، رکود، گرانی، بیماری و مرگ ناشی از شیوع پاندمی کرونا در کشورمان می‌گذرد، تأکید کرد: به واقع کار هنرمندانی که با دل‌ نگرانی و مشکلات بسیار، در سختی و رنج زیبایی خلق می کنند و بر پرده سیاه شب بهشت می آفرینند، قابل تقدیر است.

او گفت: زمانی که تهیه مواد اولیه برای یک هنرمند کاری بسیار سخت و پرهزینه شده و اگر هم مواد اولیه در بازار وجود داشته باشد، قیمتش آنچنان بالاست که یا از خریدش منصرف می‌شوند و یا پس از خلق اثر مجبورند اجرت کار خود را چنان کم بگیرند که مخاطب داشته باشند، بیش از پیش به ارزش هنر این هنرمندان پی خواهیم برد.

عارفی با تقدیر از برگزار کنندگان رویداد نخ و نگاره هیما و ایجاد فرصتی برای نمایش هنرمندان عرصه سوزن‌دوزی تصریح کرد: آرزویم این است که روزی موزه‌ای در ایران به نام موزه دفاع مقدس هنرمندان به منظور پاسداشت و نگاه‌داشت آثار آنانی که در تاریک‌ترین دوره زندگی خود، زیباترین‌ها را خلق کردند و باعث حفظ و ماندگاری هنر این سرزمین شدند، تأسیس شود.

این هنرمند عرصه سوزن‌دوزی در خاتمه گفت: ای کاش قدر هنرمندان دانسته شود چرا که در بهترین و زیباترین گالری‌های دنیا، بدون رخ‌نمایی هنر هنرمند، ویترین‌ها خالی خواهند ماند پس هنرمند را قدر نهیم و بر صدر نشانیم که این سزاوار است.