گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم ۱۲ دقیقه‌ای «اروپا» به کارگردانی اشتفان و فرانسیسکا تمرسن (زوج هنرمند سوررئالیست) در ۱۹۳۱ در ورشو پایتخت لهستان ساخته شد و بعدها به دلیل انبوه تلاش‌ها برای بازسازی و بازآفرینی آن جایگاهی اسطوره‌ای در تاریخ سینما یافت. بسیاری گمان می‌کردند فیلم در دوران نازی‌ها از بین رفته است تا اینکه سال ۲۰۱۹ به شکلی ناگهانی و اتفاقی یک نسخه از آن در آرشیو ملی آلمان موسوم به بوندس‌آرشیو پیدا شد.

کمیسیون آثار هنری غارت‌شده در اروپا به نمایندگی از خاندان تمرسن برای بازپس گرفتن آن با آرشیو ملی آلمان مذاکره کرد و حالا قرار است آرشیو ملی موسسه فیلم بریتانیا ماه آینده میلادی «اروپا» را برای نخستین بار در ۹۰ سال گذشته در جشنواره فیلم لندن به نمایش بگذارد. خانم و آقای تمرسن هنرمندان لهستانی بودند که نخستین بار در ۱۹۳۰ همدیگر را دیدند و تا پایان عمر همکاران همیشگی در حوزه نویسندگی، انتشار و ساختن فیلم‌های پیشرو بودند.

آنها «اروپا» را در اتاق خواب خود در ورشو بر اساس شعری آینده‌نگرانه از آناتول اشترن مربوط به ۱۹۲۵ ساختند و منبع الهام‌شان وحشت و ارزش‌گریزی موجود در جامعه لهستان در آن دوران بود. همان زمان هم کارشناسان «اروپا» را شاهکاری آوانگارد می‌دانستند. اشتفان و فرانسیسکا تمرسن در ۱۹۳۸ به پاریس رفتند و همزمان با روشن شدن شعله‌های جنگ جهانی دوم «اروپا» و چهار فیلم دیگر خودشان را به لابراتوار فیلم ویتفر سپردند.

وقتی پای نازی‌ها به لابراتوار ویتفر رسید، هر پنج فیلم دست نیروهای ارتش آلمان افتاد و به این ترتیب، گمان می‌رفت فیلم‌ها نابود شده باشند. تمرسن‌ها که داوطلبانه به ارتش لهستان پیوسته بودند، راهی برای ورود به بریتانیا یافتند و یک زندگی تازه در لندن آغاز کردند. «اروپا» با اینکه گم شده بود اما از یاد نرفته بود و اشتفان در ۱۹۸۳ کوشید با استفاده از راش‌های بازمانده یک نسخه دیگر از آن بسازد. این زوج هنرمند در ۱۹۸۸ درگذشتند و تا روز آخر زندگی باور داشته فیلم‌شان از بین رفته است.

فیلم ۱۲ دقیقه‌ای «اروپا» حدود ۸۰ سال پیش در جنگ جهانی دوم دست نازی‌ها افتاد و حالا نسخه بهسازی‌شده آن با باند صوتی بهبودیافته در نخستین روز شصت و پنجمین جشنواره فیلم لندن روی پرده می‌رود.