به گزارش هنرآنلاین،‌ حمیدرضا قطبی، کارگردان، در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره اکران فیلم‌های کودک، گفت: در ابتدا باید بگویم که جشنواره‌ها همواره مشوق فعالیت‌های هنری هستند و با تلاش و ارائه راهکار برای حل مسائل و همین‌طور گفت‌و‌گو کردن با متولیان امر می‌توان به اکران آثار کودک در آینده امید داشت.

این کارگردان تحسین‌شده جشنواره سی و دوم درباره بحث محتوایی در آثار کودک، گفت: باید زاویه نگاه از بالا به سینمای کودک یا نوجوان تغییر پیدا کند و از جانب مسئولان به سینماگران حوزه کودک و نوجوان آزادی عمل داده شود. چراکه نگاه‌های ممیزی‌محور برای مسئولان اولویت‌هایی را به وجود می‌آورد که این اولویت‌ها به سینمای کودک، سینماگر و حتی خود کودکان ارتباطی ندارد، لذا باید در این خصوص، در جشنواره‌ فیلم کودک با صاحبان اندیشه و هنر بحث،گفت‌وگو و مشورت کرد تا مسائل به‌ روز رسانی شود و در حوزه جامعه‌شناسی کودکانه فعالیت‌هایی ویژه شکل بگیرد، چون نمی‌توانیم با داده‌هایی که از پیش تعیین شده بگوییم در ذهن کودک و نوجوان چه می‌گذرد و به بررسی و تفحصی ویژه در این زمینه نیاز است.

قطبی ادامه داد: من منکر تلاش‌هایی که در حوزه کودک از جانب متولیان در گذشته شده، نمی‌شوم اما گمان می‌کنم هنوز بیش از این‌ها نیاز داریم که به مقوله فانتزی در سینمای کودک بها دهیم، چرا که در فانتزی میدان گسترده‌ای وجود دارد که لازمه حضور در آن عرصه، داشتن دیدی وسیع و نگاهی باز است.

او درباره شعار «سینما سرزمین خیال» گفت: در فضای سینمای کودک همواره خیال وجود دارد و فیلم‌سازان و فیلمنامه‌نویسان به این مقوله بسیار اهمیت می‌دهند. اصلا بدون خیال هنر و سینما معنای خود را از دست می‌دهند.

او تاکید کرد: امروزه با ابزار جدید و تکنولوژی‌های تازه که کودک را از سنین پایین با «مدیا» مواجه می‌کنند، دنیای کودک وسیع می‌شود لذا کسی که برای کودک فیلم می‌سازد باید بر فانتزی‌ اشراف کامل داشته باشد و با سرمایه‌گذاری درست به اجرای عملی ایده‌هایش فکر کند، چرا که با فراهم آوردن ابزار مورد نیاز، می‌توان تخیل را در آثار سینمایی به ترسیم کشید.

این کارگردان در پایان گفت: اگر قرار است به اکران خوبی در سینمای کودک برسیم که بازگشت مالی هم برای صاحب آثار داشته باشد، نیاز است که یک همپوشانی بین «جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان» و «جشنواره فیلم رشد» صورت بگیرد. من گمان می‌کنم با کمک این دو جشنواره، بستری برای اکران آثار خوب کودک فراهم شود.