به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مجموعه تصاویر اهدایی شامل ۱۰۴ قطعه عکس مربوط به دارالمجانین تهران و یک جلد کتاب با عنوان «نُه نبرد» به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا شده است.

سکینه خراج، رییس اداره اسناد خریداری و اهدایی اداره کل فراهم‌آوری و ارزشیابی اسناد سازمان در توضیح این خبر گفت: مجموعه عکس‌های اهدایی مربوط به محل نگهداری بیماران روانی در ساختمان دارالمجانین تهران است. این دارالمجانین در سال ۱۲۹۷ شمسی در باغ اکبرآباد واقع در خیابان سینای کنونی راه‌اندازی شد و تا سال ۱۳۳۸ شمسی فعالیت داشت که با انتقال بیماران به بیمارستان رازی این مرکز برای همیشه تعطیل شد.

او ادامه داد: بنابر اظهارات مکتوب ارائه‌شده از طرف اهداگر، مهدی نصر اصفهانی به اداره اسناد خریداری، اهدایی و امانی اداره کل فراهم‌آوری و ارزشیابی اسناد، تاریخ دقیق عکس‌ها مشخص نیست ولی بر اساس گفته‌های این اهداگر، عکس‌ها از جانب همسر عکاس احمد بهارمست به سازمان اهدا شده و مربوط به دوره زمانی ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۵ شمسی است.

خراج در ادامه گفت: احمد بهارمست عکاس این عکس‌ها بوده است. او از افسران عالی‌رتبه ارتش در دوران پهلوی بود که تا درجه سرتیپی ارتقا یافت و در دهه ۳۰ خورشیدی بازنشسته شد و پس از بازنشستگی به امر وکالت پرداخت.

او سپس بیان کرد: سوژه‌های مورد علاقه بهارمست در بیشتر عکس‌هایی که گرفته، بیماران و شرایط نامناسب آنان، کودکان کار، شرایط نامناسب کار و وضعیت فلاکت‌بار زندگی انسان بوده است. در زیر هر عکس نیز جملاتی نوشته شده که حکایت از احساسات درونی عکاس دارد. بهارمست به ادبیات به‌خصوص شاهنامه فردوسی نیز علاقه زیادی داشته و به گردآوری نسخ خطی پرداخته است. کتاب «نُه نبرد» وی نیز نمونه‌ای از پژوهش او درباره شاهنامه فردوسی است.