به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، هاینریش بل نویسنده‌ای متعهد که معتقد است قلب هنرمند باید همراه با نبض زمانه‌اش بزند. چهره طغیان‌گر و عدالت جوی ادبیات آلمان و کسی که در اوج حکمرانی نازیسم حامی انسانیت بود. بُل پس از پایان جنگ جهانی دوم به عنوان یکی از قدرتمندترین نمایندگان نسل جوان آن زمان در آسمان ادبیات بعد از جنگ آلمان ظاهر شد و تا پایان عمر درخشید.

منتقدین دنیای ادبیات، همیشه بر مواضع اخلاقی محکم این نویسنده تاکید داشته اند؛ اخلاقیاتی که از فلسفه شخصی انسان دوستانه و حمایت او از ستم دیدگان جامعه ناشی می‌شد. در آن روزگار که آلمان در موقعیت و آغازی دیگر قرار گرفته بود، این نویسنده بزرگ با خلق آثار پربار خود کوشید تا ضمن انتقاد از فاشیسم هیتلری و اوضاع اجتماعی نابسامان بعد از جنگ، مانع فرار انسان‌ها از واقعیت‌های زندگی شود و آنان را برای تلاش در راه سازندگی، ترغیب و تشویق کند. نوشته‌های بسیار متعدد و متنوع بل شامل رمان، داستان‌های کوتاه – که بیش از سایر آثارش مورد علاقه او بوده است – نمایشنامه‌های رادیویی، سخنرانی‌ها، طنز و نقدهای ادبی و سیاسی و رمان است.

پنجشنبه  ۲۵ شهریور و تکرار دوشنبه ۲۹ شهریور ساعت ۲۱ در برنامه «هزارتوی داستان» بهناز بستاندوست داستان «موقعیتی که در رمان‌های بد پیش می‌آید» نوشته هاینریش بل را روایت کرده و در بخش کارشناسی همراه با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر خواهند پرداخت. گویندگی زندگینامه بل را رضا عمرانی روایت کرده و تهیه کنندگی آن بر عهده ژاله محمدعلی است.