به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، در آستانه اربعین حسینی، آیین رونمایی پوستر فراخوان ویژه‌برنامه‌های فرهنگی کتاب محور با موضوع اربعین و زندگی امام حسین (ع) با عنوان «مشی خورشید» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و با همکاری ستاد اربعین با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی رئیس ستاد اربعین استان تهران، هادی آشتیانی مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل کتابخانه های استان تهران در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

باید شاهد گره خوردن نام سیدالشهدا و اربعین با کتاب باشیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، در این مراسم با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم از نام سیدالشهدا برای این‌گونه فعالیت‌ها یاری بگیریم، اظهار داشت: امیدواریم این نوع حرکت‌های فرهنگی موجب ترویج فرهنگ کتابخوانی شده و شاهد گره خوردن نام سیدالشهدا و اربعین بانام «کتاب» باشیم. این در حالی است که ما با دوستان رسانه‌ها هم‌صحبت خواهیم کرد تا این جریان را حمایت کنند.

رئیس کمیته فرهنگی-آموزشی اربعین ادامه داد: معتقدم اگر قرار است اربعین به‌عنوان یک حرکت بزرگ فرهنگی ماندگار شود مهم‌ترین پایه آن «مطالعه» است که باید بر اساس فرهنگ و بصیرت شکل بگیرد و اقداماتی همچون «مشی خورشید» می‌تواند در این مسیر تاثیرگذار باشد. به‌ویژه اینکه مخاطب کتابخانه‌های عمومی بیشتر نوجوانان و جوانان هستند که جامعه هدف اربعین محسوب می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه جای این نوع کارهای ارزشمند خالی بود، گفت: نهاد کتابخانه‌ها به دلیل گستره‌ای که دارند خودشان می‌توانند ظرفیت بزرگی ایجاد کنند این در حالی است که تجارب مفیدی در کتابخانه‌های عمومی مثل کارهایی که در جشنواره کتابخوانی رضوی انجام‌شده و از کارهای خوب وفاخر محسوب می‌شود وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدی بابیان اینکه بسنده کردن به جریان ماتم و عزا در اربعین اگر چه‌کار ارزشمندی است اما نادیده گرفتن جنبه‌های دیگر اربعین جفا به این جریان بزرگ است، افزود: حرکتی که کتابخانه‌های عمومی انجام داده است یک حرکت بی‌نظیر است و این نوع «گفتمان‌ها» باید حفظ و فراگیر شود.

او ادامه داد: باید سرمایه‌های اجتماعی که در سطح کشور وجود دارند بسیج شوند تا ادبیات لازم برای عاشورا و محرم تولید شود تا به گفته مقام معظم رهبری ادبیات اربعین جهانی‌تر شود.

اقدامات نهاد کتابخانه در بخش ادبیات عاشورایی اقدامی شایسته و مبارک است 

 رئیس کمیته فرهنگی –آموزشی اربعین با تاکید بر زیرساخت‌های فکری و معرفتی در حوزه ادبیات عاشورایی گفت: اگر فقط به ظواهر وشعار در حوزه اربعین بسنده کنیم و این ظواهر به معرفت گره نخورد حتما فرهنگ ادبیات ماندگار نخواهد شد لذا معتقدم اقدام نهاد کتابخانه‌ها، اقدامی شایسته و مبارکی است که می‌تواند به روایت سازی و گفتمان تمدنی کمک کند و بشارت‌دهنده یک مدنیت جدید باشد.

او با اشاره به فرهنگ عاشورایی و گفتمان رهایی بخشی سیدالشهدا اظهار داشت: همه ادیان و مذاهب ازجمله اهل سنت، مسیحیان به دلیل دل‌بستگی به سیدالشهدا و به دلیل ادبیات و گفتمان رهایی‌بخش امام حسین (ع) دارای موکب‌هایی در ایام اربعین هستند که نشان از جهانی‌شدن فرهنگ اربعین است.

او با بیان اینکه ما هم به‌اندازه سهم خودمان در کنار شما خواهیم بود، گفت: این کار ارزشمند شما می‌تواند برای کشور و حتی کشورهای دیگر الگو باشد و می‌توان با افتخار این تجربه را به دیگر کشورها تعمیم دهیم. هر مقدار که بتوانیم به فرهنگ کتابخوانی خدمت کنیم بی‌شک، کمک به فرهنگ جامعه خواهد بود و سندی هم در شورای فرهنگ عمومی نیز در همین ارتباط تنظیم‌شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود حاجی ابراهیمی مسئول ستاد اربعین استان تهران هم در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از این حرکت فرهنگی گفت: در اولین جسله طرح موضوع اربعین که در استانداری تهران مطرح شد، بر اساس پیشنهاد اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، در جلسه‌ای این موضوع بررسی شد به سرعت کارها را انجام شد.

او ادامه داد: اگرچه برای اربعین کارهای زیادی به شیوه‌های مختلف انجام‌شده است اما تمرکز بر جریان اربعین به‌عنوان یک جریان فرهنگی در استان تهران و همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و تجاربی که در نهاد کتابخانه‌ها در مورد برگزاری مسابقات به ویژه جشنواره کتابخوانی رضوی وجود دارد بی‌نظیر است و امیدواریم همه این کارها مورد عنایت حضرت سیدالشهدا قرار بگیرد.

فعال شدن حوزه‌های آگاهی افزایی در ایام اربعین از سوی نهاد کتابخانه‌ها

آشتیانی مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیز یکی دیگر از سخنان این مراسم بود و گفت: قبل از همه‌گیری کرونا، همکاران نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ایام اربعین، فعالیت‌های خوب و ویژه‌ای داشتند و در کتابخانه‌هایی که در مسیر پیاده‌روی اربعین تبدیل به موکب می‌شدند، شاهد کارهای فرهنگی زیادی بودیم این در حالی است که کتابخانه‌هایی هم که در سطح شهرها بودند فعالیت‌های عاشورایی برای کسانی که توفیق زیارت اربعین نداشتند تدارک می‌دیدند و در موکب های داخل شهر جلسات، مسابقات و  برنامه های متعدد با موضوعات مختلف بحث اربعین و عاشورا برگزار می کردند. اما به دلیل کرونا از این توفیقات محروم شدیم و سعی کردیم تا حوزه‌های دیگری را فعال کنیم تا این معنویت و آگاهی افزایی در حوزه اربعین ادامه و افزایش یابد.

او ادامه داد: امسال کار خوبی که در اداره کل استان تهران در قالب برگزاری برنامه مشی خورشید است که با همکاری تمام همکاران و مدیران کل ما در سراسر کشور؛ این مسابقه را پوشش خواهیم داد و البته با تغییر رنگ بندی کرونا از قرمز به زرد شاهد بازگشایی کتابخانه ها  و مراجعه حضوری مردم جهت شرکت در مسابقه خواهیم بود.

به گفته آشتیانی، تهیه برنامه‌هایی در حوزه شعر و ادبیات در فضاهای مجازی همچون برگزاری نشست شعر حماسه سرایان در دهه محرم و ثبت خاطرات اربعین توسط شاعران برجسته کل کشور در تمامی استان ها از دیگر فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور است.

او افزود: برگزاری محافل قرآنی و نشست های مختلف با هدف تبیین و ترویج قیام عاشورا و معرفی کتاب‌هایی در این حوزه؛ برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب و تولید برنامه‌های کیفی در این زمینه؛ موجب پایداری حماسه عاشورایی در ذهن و دل مردم خواهد شد.

در این مراسم محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران اظهار داشت: در جلساتی که با حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی ابراهیمی رئیس ستاد اربعین استان تهران داشتیم توانستیم؛ حول محور فعالیت‌های فرهنگی و طراحی یک رویداد کتاب محور برای اربعین امسال برنامه‌ریزی کنیم و با مشارکت کارگروه کتاب و کتاب‌خوانی استان تهران که ذیل شورای فرهنگ عمومی استان فعالیت می کند؛ این موضوع  مطرح و مسابقه کتاب محور با عنوان «مشی خورشید» طراحی شد که اطلاع‌رسانی آن بعد از رونمایی پوستر آغاز خواهد شد.

او بابیان اینکه در سال‌های اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه مسابقات کتابخوانی متمرکز شده و به یک استانداردی در برگزاری این مسابقات دست پیدا کرده است، افزود: مهم‌ترین جلوگاه این توفیق، مسابقه کتابخوانی جشنواره رضوی است که حول محور ترویج فرهنگ رضوی و زندگانی مبارک امام رضا (ع) در مجموعه نهاد کتابخانه‌ها سال های گذشته برگزار شده است و در حال اجرا است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در ادامه با اشاره به توفیقات مسابقه کتابخوانی رضوی، گفت: جشنواره کتابخواین رضوی؛ مسابقه‌ای است که همه اعضای خانواده در تمام رده های سنی را درگیر می‌کند و نتیجه آن مشارکت میلیونی در این مسابقه طی سال گذشته است.

ناصری افزود: بر اساس همان تجربه مسابقه کتابخوانی جشنواره رضوی و با توجه به زمانی که داشتیم و حوزه موضوعی که مطرح شد مسابقه «مشی خورشید» را تعریف کرده‌ایم. دو کتاب برای رده بزرگسالان و نوجوانان نیز با عناوین «حسین از زبان حسین» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان و «چهل روز عاشقانه» اثر محمدرضا سنجری چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در «مشی خورشید» معرفی می‌شود. در کنار آن نیز کودکان با مشارکت خانواده‌ها می‌توانند در مسابقه نقاشی حضور داشته باشند.

او با ابراز امیدواری از بهره‌گیری تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌های مشارکت‌کننده در استان برای حمایت از برگزاری این مسابقه، گفت: امیدواریم امسال در ایام اربعین حسینی شاهد یک اتفاق فرهنگی برای اولین بار در مجموعه استان تهران حول محور اربعین باشیم به‌طوری‌که این جریان برای سالهای آینده به رشد و توسعه مناسبی دست پیدا کند و حرکت ماندگاری را در جریان فرهنگی اربعین آغاز کرده و از برکات آن استفاده کنیم.