گروه مد و لباس هنرآنلاین: این روزها و با توجه به فراخوان منتشر شده از سوی دبیرخانه ششمین دوره داوری مهر اصالت ملی سال ۱۴۰۰ در اردیبهشت‌ماه سال جاری، نتایج داوری اولیه استان‌ها به تفکیک منتشر می‌شود. به‌این‌ترتیب آثار مشتمل بر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از هنرمندان هر استان مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند و با نظر هیئت‌داوران، آثار برگزیده به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.

در مرحله نخست، هر هنرمند تنها مجاز به ارسال دو اثر و شرکت‌های تعاونی مجاز به ارسال سه اثر برای داوری بودند که در صورت راه‌یابی شرکت‌های تعاونی به مرحله کشوری، اثر به نام همان شرکت ثبت خواهد شد. این گواهی مختص تولیدکننده نیست، همچنین نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی واحدهای کارگاهی دارای پروانه تولید برای کارگاه صادر می‌شود و به ‌نام شخص یا اشخاص شاغل در آن کارگاه نخواهد بود.

افزایش اشتغال، رونق اقتصادی، پویایی و رشد درآمدهای عمومی و ارزی از مهم‌ترین دستاوردهای صدور نشان ملی برای تولیدات صنایع و هنرهای سنتی به‌شمار می‌رود. کمک به ارتقاء و بهبود کیفی محصولات تولیدی، ایجاد رقابت سالم میان صنعتگران و هنرمندان کشور، تسهیل در شناسایی هنرمندان فعال، انتخاب و معرفی آثار برگزیده و ایجاد انگیزه به منظور بروز استعدادها و نوآوری و خلاقیت در تولید صنایع دستی از جمله اهداف این رویداد عنوان شده است.

هنرمندان و صنعتگران هر استان جهت کسب اطلاعات بیشتر از روند برگزاری فرایند داوری مهر اصالت ملی در هر مرحله می‌توانند به معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان محل سکونت خود در طول ساعات اداری مراجعه کنند.

در فراخوان این رویداد آمده است: "بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن است. صنایع دستی، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات، آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد ‌و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام است؛ میراث‌ فرهنگی و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می‌‌شود، دارای ارزش معنوی بوده و بر پشتوانه‌های فرهنگی و هنری گذشتگان بنا شده است."