به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، حمیدرضا اردلان، دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، از نامگذاری این بخش به نام استاد جلال ستاری خبر داد و در این باره گفت: جلال ستارى از جمله چهره‌هایی است که جامعه روشنفکرى ایران را با جریان‌هاى اندیشگى معاصر آشنا کرد. با عنایت به آثار گسترده و موثر این چهره به ویژه در حوزه آکادمى، جایزه جلال ستارى حدود ١٢ سال پیش طراحى شد و اکنون هر دو سال یک بار به صاحبان آثار داخلى و خارجى با عنوان‌هاى اسطوره، آئین، نمایش‌هاى سنتى و موضوعات میان رشته‌اى اهدا مى‌شود.

او افزود: این جایزه یک رویداد مستقل است که تاکنون در جوار سمینارهاى بین‌المللى نمایش‌هاى آیینى و سنتى وابسته به جشنواره آیینى و سنتی کشور، اهدا مى‌شود.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، درباره اقدامات انجام شده در این دوره، بیان کرد: در هشتمین سمینار بین‌المللى نمایش‌هاى آیینى و سنتى که آذر ماه امسال برگزار مى‌شود، یک روز به بازخوانى و تاویل آثار استاد ستارى و نام ایشان اختصاص یافته است. در این روز متخصصان حوزه‌هاى اسطوره، زبان شناسى، پدیدار شناسى و آیین هاى نمایشى درباره تاثیر آثار ایشان  بر ایده‌هاى نوین در نگاه به موضوعات هنر، علوم انسانى و میان رشته‌اى سخنرانى خواهند کرد.

اردلان ادامه داد: در ادامه برنامه‌ها، میزگردى نیز به همین مناسبت برگزار خواهد شد. برای این میز گرد، با دکتر ناصر فکوهى که سال‌ها بصورت حضورى با استاد ستارى هم سخنى داشت و کتاب پر محتوایی نیز چاپ کرد، به همراه استاد محمدرضا اصلانى که در یک دوره به موازات فعالیت‌هاى جلال ستارى در حوزه شعر، سینما و مبانى فلسفه و هنر کار مى‌کرد و با او ارتباط نزدیک داشت، مذاکره داشتیم. همچنین در حوزه اسطوره، اساتیدی چون رقیقه بهزادى و سودابه فضائلى، و در گرایش‌هاى زبان شناسى، پدیدار شناسى و نشانه شناسى با متخصصان دیگر داخلى و خارجى براى حضورشان در حال مذاکره هستیم.

او درباره محورهای اصلی سمینارهای این دوره، گفت: ما در دو بخش عناوینى را پیشنهاد کرده‌ایم. در  بخش نخست؛ مباحثی چون اصول و قواعد نمایش‌های سنتی و آیینی، نمایش سنتی و آیینی در سرزمین‌های همجوار، ناشناخته‌های نقل و روایتگری در ایران فرهنگی، ارتباط‌های میان رشته‌ای نمایش‌های سنتی و آیینی ایرانی با سایر هنرها، معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی و شیوه‌های اجرا در میان اقوام ایرانی، ریشه‎های اساطیری، عرفانی و فلسفی نمایش آیینی و سنتی ایرانی و هـمچنین ارائه مقاله براساس پایان‌نامه‌های دانشجویی در نسبت با نمایش‌های آیینی وسنتی موضوعات کلى مدنظر قرار گرفته است و پژوهشگران با ادراک مطالعه و تجربه خود مقالاتى را در این زمینه‌ها ارائه مى‌کنند.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی افزود: در بخش دوم  اولیت‌های سمینار در عنوان کلى «آینده سنت» مطرح است و مشروح سرفصل‌ها عبارتند از آینده پژوهی با موضوع نمایش‌های آیینی و سنتی؛ محدوده‌های تغییر و زیست طبیعی، کارکردهای نوستالژی، نسبت‌های فرا زمانی، آسیب شناسی فراگیری تکنولوژی، مفاهیم باز جستی و رجعت است. همچنین موضوع دیگر؛ روش‌های پژوهش و اندیشه نوین در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی با نگاه‌هاى زیبایی‌شناسانه، نشانه‌شناسانه، پدیدارشناسانه و پست متافیزیکی خواهد بود. در سر فصل دیگرى؛ کارکرد سوبژکتیویستی و ابژکتیویستی نمایش‌های آیینی و سنتی در تئاتر معاصر و آوانگارد به همراه نقش تغییرات زبانی در تحول نمایش‌های آیینی و سنتی مبتنی بر تئوری‌های نوین مطرح است. در نهایت پیوند یا تباین نظریه‌های متافیزیکی و غیرمتافیزیکی در تاویل و تفسیر نمایش‌های آیینی و سنتی موردنظر قرار خواهد گرفت.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 9 آذر ماه به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار خواهد شد.