گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار آذرخش عسگری با عنوان «یک عادت عجیب و غریب خود زیست‌ نگارانه» در گالری اُ برپاست. عسگری در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه حدود ۳۰ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است که شامل سه گروه کار هستند و در طول دو سال و نیم به وجود آمده‌اند، گفت: در این آثار از تکنیک کلاژ و موادی مثل مداد رنگی، ماژیک و رنگ روغن استفاده کرده‌ام. این سه گروه آثار در این مدت به موازات یکدیگر پیش رفتند و شاید از نظر موضوعی ربط چندانی با هم نداشته باشند اما وقتی کنار هم قرار می‌گیرند می‌توان خط روایی برایشان پیدا کرد.

عسگری ادامه داد: من اصولا نمی‌خواهم با نقاشی‌هایم حرف خاصی بزنم، هرچند مخاطبان وقتی آن‌ها را می‌بینند تفسیرهایی از کارها دارند که گاه به آنچه در ذهن خودم بوده نزدیک است. اما وقتی کار می‌کنم به پیام رسانی فکر نمی‌کنم. در ۱۷ سال گذشته آیتم‌های نمادین در کارهایم بوده که دائما تکرار شده‌اند اما آن‌ها را هم به قصد دادن پیام استفاده نمی‌کنم، بلکه آن‌ها از ناخودآگاه من می‌آیند.

او با بیان اینکه فیگور موضوع همیشگی کارهایش است ادامه داد: مدتی فقط فیگور کار می‌کردم و پس از آن فیگور را با فضا ترکیب کردم. دورانی هم بود که به جزئیات فیگور و تزیینات روی آن توجه زیادی داشتم. در مجموعه اخیر آنچه به نظرم آمد این است که ارزش فضا و فیگور به هم نزدیک‌تر شده است.

عسگری افزود: سادگی و ناییو بودن فیگورها همیشه در کارهایم بوده و سعی کردم آن را حفظ کنم، اما در کنار آن خواستم که مطالعه طراحی هم داشته باشم. من تلاش کردم پریمیتیو بودن تصاویر را حفظ کنم و در عین حال علم آناتومی را تا حدی که کارهایم به رئال نزدیک نشود به آن اضافه کنم. دفرماسیون این فیگورها برحسب اتفاق نیست و با وجود شناخت آناتومی سعی می‌کنم از آن تخطی کنم.

 او درباره کلاژهای آثار خود گفت: من کارهای خود را در تابلوهایم کلاژ می‌کنم و هیچ تصویر بیرونی به کارم اضافه نمی‌شود. یعنی کار جدید بر اساس تکه‌هایی از کارهای قبلی شکل می‌گیرد. این بریده‌ها از کارهایی می‌آیند که خودشان تبدیل به یک کار کامل نشده‌اند و به جای این که آن‌ها را دور بریزم بخش‌هایی را که به نظرم جالب بوده است نگه‌داشته‌ام تا بعداً از آن‌ها استفاده کنم. وقتی بخواهم کار جدیدی انجام بدهم تعدادی از آن‌ها را انتخاب کرده و کنار هم می‌چینم تا کار جدیدی شکل بدهم. وقتی پایه کار بر اساس آن کلاژها اتفاق افتاد شروع به کار روی آن کرده و بقیه کار را نقاشی می‌کنم.

عسگری با بیان اینکه حضور کیوریتور در این نمایشگاه بسیار موثر بوده است افزود: روند کارم به این صورت است که دو سه سال کار می‌کنم و بعد به این فکر می‌کنم که آیا می‌خواهم این کارها را نمایش دهم یا نه و پس از آن با گالری صحبت می‌کنم. به دلیل اینکه بسیار پرکار هستم با حجم زیادی اثر مواجه می‌شوم و این که از میان آن‌ها چه کارهایی را برای نمایش انتخاب کنم مسئله مهمی است. انتخاب اشتباه می‌تواند باعث شکل‌گیری یک نمایشگاه بد شود و انتخاب درست باعث می‌شود جوهر آن کاری که در این مدت انجام داده‌ام به خوبی دیده شود.

این هنرمند افزود: وقتی خواستم نمایشگاه بگذارم با گالری وارد مذاکره شدم و احساس کردیم به نفر سومی احتیاج داریم که یک خط روایی میان این آثار متفاوت پیدا کند. انتخاب ما خانم مریم مجد بود که دانش تصویری خیلی خوبی دارد و درعین‌حال سابقه طولانی دوستی و همکاری که داشتیم باعث شده از کارهایم شناخت داشته باشد. خانم مجد در جلسات مختلف کارهای مرا دید و دست به انتخاب آن‌ها زد. آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده است بخش کوچکی از کل آثار من است و کارهای زیادی را حذف کردیم زیرا نمی‌خواستیم نمایشگاه شلوغ باشد.

 نمایشگاه آثار آذرخش عسگری با عنوان «یک عادت عجیب و غریب خود زیست نگارانه» تا ۲۲ شهریور در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.