گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی مهسا رجبی با عنوان «شکاف» در گالری والی برپاست. رجبی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه در این مجموعه ۱۲ اثر به نمایش درآمده است که یکی از آن‌ها چند لت است، گفت: این کارها با تکنیک اکریلیک و زغال و با ترکیب مواد روی مقوا در مدت دو سال شکل گرفت. من همیشه درباره بدن انسان خیلی کنجکاو بودم و با توجه به علاقه‌ای که به مسائل پزشکی و روانشناسی داشتم در این زمینه مطالعه می‌کردم. همه مطالعاتی که در زمینه پزشکی و روانشناسی داشتم ریشه‌های این کارها را شکل داد.

رجبی ادامه داد: تاثیراتی که گذر زمان و پیری، بیماری‌ها، جراحی‌ها و... بر بدن انسان دارند و باعث اتفاقاتی در بدن می‌شوند جرقه‌های شکل‌گیری این آثار بود. خواستم اتفاقاتی که در بدن انسان می‌افتد را با فرمت جدید و متفاوت از آنچه در کتاب‌های علمی می‌خواندم ارائه دهم. اتفاقاتی که در سلول‌ها، مغز، قلب و... می‌افتد برای من شکل دیگری داشت و این باعث می‌شد فرم‌های جدیدی به دست بیاید. من قلب و روده و... را به شکل واقعی آن کار نمی‌کنم بلکه آن را تغیر می‌دهم و اتفاقاتی که برای آن رخ داده است از فیلتر من رد می‌شود تا به شکل متفاوتی ارائه شود. همیشه فرم‌های جدید در کارهایم به دست می‌آوردم که برایم جذابیت زیادی داشت.

مهسا رجبی

رجبی افزود: به شکل خاص می‌توانم بگویم که شیوع کرونا و تاثیرات روانی و جسمی که بر بدن انسان داشت برایم بسیار پر رنگ شد و در کارهایم نشان داده شد. اما چیزهای دیگر هم بی‌تأثیر نبود زیرا هیچ‌کدام ما از بیماری‌ها و پیری در امان نیستیم و آنچه در اطرافیان دیدم و مطالعاتی که داشتم بر من تاثیر گذار بود.

او درباره تکنیک کار خود گفت: در مسیر طولانی کارم متریال های مختلفی مانند رنگ‌روغن، مداد رنگی، اکریلیک، چاپ دستی و... را به کار بردم تا سرانجام به این موضوع رسیدم و احساس کردم آن خشم یا درد ناشی از این اتفاقات را می‌توانم از طریق طراحی‌های این چنینی و کارهایی مثل خراش دادن زغال یا ضخیم کردن کاغذ نمایش دهم. در این مجموعه موضوع و متریال کاملاً هماهنگ شدند و به من کمک کردند تا آنچه مورد نظرم بود را بیان کنم.

مهسا رجبی

رجبی درباره سیاه و سفید بودن این آثار گفت: احساس می‌کردم تمام آنچه پیرامون این موضوع هست بین طیف سیاه و سفید قرار دارد. استفاده از تاش‌های رنگی نیز به این دلیل بود که کمک کند آن فضای سیاه و سفید بیشتر نمایان شود. در این آثار بافت‌های بدن را بازنمایی کردم و بافت‌هایی هم از طریق متریال به وجود می‌آمدند که بخشی اتفاقی بود و بخشی آگاهانه و ترکیب این دو برایم جذابیت ایجاد می‌کرد.

نمایشگاه طراحی مهسا رجبی تا ۱۶ شهریور در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برپاست.