گروه موسیقی هنرآنلاین: تئودوراکیس در سال‌های اخیر بارها به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شده بود اما سرانجام در دوم سپتامبر 2021 در خانه خود در مرکز آتن، پایتخت یونان در 96 سالگی درگذشت. لینا مندونی، وزیر فرهنگ یونان در صفحه شخصی خود در توییتر تئودوراکیس را میکیس همه مردم، آموزگار و روشنفکر دانست و مرگ او را به مردم کشورش تسلیت گفت.

میکیس 29 جولای 1925 در یکی از جزایر دریای اژه به دنیا آمد و از 17 سالگی وارد دنیای موسیقی شد. او را سرشناس‌ترین چهره موسیقی یونان در تمام تاریخ و نماد مقاومت یونانی می‌دانستند. در جریان اشغال نظامی یونان در جنگ جهانی دوم، نازی‌ها میکیس 18 ساله را که به کمونیست‌ها پیوسته بود در 1043 دستگیر کردند و به اردوگاه‌های کار اجباری فرستادند.

تئودوراکیس در دوران دیکتاتوری سرهنگ‌ها و ژنرال‌ها در یونان که از 1967 آغاز شد، سال‌ها به زندان افتاد، از سرزمین مادری بیرون رانده و آهنگ‌ها و آثارش هم غیر قانونی اعلام شد. در دوران بحران مالی دهه 2010 او همراه مردم رنجدیده کشورش به خیابان‌ها آمد و به اقدام‌های سختگیرانه دولت یونان علیه شهروندان آسیب‌دیده اعتراض کرد. میکیس چند سال هم نماینده مجلس بود.

8968ADE0-1AC9-4086-BDB4-42E07FE99EED

تئودوراکیس از 1953 وارد دنیای سینما شد و از مهم‌ترین فیلم‌هایی که برای آنها موسیقی متن ساخت می‌توان به «زوربای یونانی» مایکل کاکویانیس، «زد» کوستا گاوراس، «حکومت نظامی» گاوراس و «سرپیکو» سیدنی لومت اشاره کرد. یکی از تاریخی‌ترین لحظه‌های تاریخ موسیقی و سینما روز 29 جولای 1995 در مونیخ رخ داد؛ زمانی که میکیس از آنتونی کویین، ستاره «زوربای یونانی» دعوت کرد روی صحنه برود و یکی از صحنه‌های ماندگار فیلم را بازسازی کند.