گروه سینمایی هنرآنلاین: صفایی که زاده طبس بود و بازی در سینما را اواخر دهه شصت با «تمام وسوسه‌های زمین» حمید سمندریان آغاز کرده بود، سه سال بعد در «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا درخشید و دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را با بازی در نقش یک بسیجی شیمیایی‌شده و پناهنده از آن خود کرد.

صفایی دو سال پس از درخشیدن در جشنواره مدرک کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی را از دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در سال 73 گرفت و حدود سه دهه سابقه تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی داشت. او سال 79 عضو هیات علمی گروه نمایش دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران شد و یک سال هم استاد مهمان یکی از دانشگاه‌های روسیه بود.

مرحوم صفایی که در حوزه کارگردانی و بازیگری تئاتر هم فعال بود، سینما را با بازی در «آژانس شیشه‌ای» حاتمی‌کیا، «سفر سرخ» حمید فرخ‌نژاد، «خوابگاه دختران» محمدحسین لطیفی، «وقتی همه خواب بودند» و «من و زیبا» فریدون حسن‌پور و... ادامه داد. او در تلویزیون هم در چند سریال بازی کرد که «از یاد رفته» و «دوستان خوب» حسن‌پور از آن جمله است.

زنده‌یاد صفایی که با آن صدا و گریم ماندگار و تاریخی در «از کرخه تا راین» برای همیشه در یادها می‌ماند، پس از حدود سه دهه فعالیت سینمایی و تئاتری و تدریس در آموزشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی سرانجام در سن 60 سالگی به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت.