گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «مصلوب» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی فائزه محمدیان از 31 مرداد ساعت 18 در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران این نمایش حامد ‌خسروی، سحر ‌بیرانوند، الهه شیدایی، سپهر ابراهیمی، محسن مرادی پور، نیلوفر روغنی، آتنا موسوی، ابوالفضل علیاری، البرز کهندل و فائزه ‌محمدیان هستند.

محمدیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش «مصلوب» گفت: این نمایش داستان مهاجرت اجباری پناهجویان سوری‌ است که به دلایل معلومی مجبور به ترک خاک شده‌اند. در طول روایت داستان شاهد حضور پررنگی از مردم افغانستان و کردستان میان پناهجویان هستیم و دختری از ایران در پی نشانی از مادر و برادر کوچکش میان پناهجویان عازم یونان می‌شود.

او در ادامه عنوان کرد: ایده نگارش «مصلوب» از نمایشنامه یا فیلمنامه‌ای خاص نیست بلکه از سرگذشت بسیاری از پناهجویانی است که مجبور به ترک وطن می‌شوند. فاجعه‌ای که همواره شاهد آن هستیم. داستان «مصلوب» تنها از حیث اسامی افراد و عزیمت مونا به سمت یونان و عشقی پاک در دل دختر و پسری جوان با واقعیت همخوانی دارد.

 این کارگردان خلاصه داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: «مصلوب» داستان دختری به نام موناست که از ایران رهسپار یونان است و آنچه از زندگی او در آغاز نمایش می‌دانیم در علقه زوجیت مردی به نام پیام است. مونا بر سر دوراهی ماندن کنار محبوب و نجات زن و کودکی سوری، راه دوم را انتخاب می‌کند به امید  آنکه دو آواره سوری را به مقصد می‌رساند و دوباره به وطن بازمی‌گردد که این داستان و باقی ماجرا تنها تخیلات و تصورات من است.

محمدیان درباره سبک و فضای اجرایی این اثر یادآور شد: سبک اجرایی نمایش سمبلیک است. دلیل انتخابم این بوده که تصمیم داشتم تنها یک آکسسوار در صحنه وجود داشته باشد تا دست‌های خالی پناهجویان و خانه به دوشی‌شان تداعی شود. فضای نمایشنامه در شکل روایی بیان شده که در اوهام و توهمات راوی شکل می‌گیرد.

او همچنین افزود: راوی در ابتدای نمایش به عقب برمی‌گردد، به چند ماه پیش از روز پیش رو اما مکالمات او که بعضا درباره استفاده مکرر ایرانیان از فیسبوک (نه واتس‌اپ و اینستاگرام) و ازدحام مردمان سوری در خاک یونان است، نشان از رخ دادن آن در سال‌های گذشته است که سوریه دچار جنگ بوده و مردمان آن رهسپار یونان بودند.

فائزه محمدیان ادامه داد: مونا دختری ایرانی که مادرش سوری است برای نجات جان وی و برادر کوچکش عازم ترکیه می‌شود، نامزد وی بعد از شنیدن اخباری ناگوار در مرحله انکار  مانده و تصمیم می‌گیرد به یونان سفر کند تا او را پیدا کند و بازگرداند، در این حین «پیام» نامزد مونا با یافتن نشانی از برادر کوچک مونا راه دیگری در پیش می‌گیرد.

این کارگردان جوان ضمن اشاره به اینکه «مصلوب» یک تئاتر دانشجویی است که به همت تعدادی دانشجو روی صحنه رفته، اظهار کرد: از زمان پیش از کرونا نگارش و تمرین «مصلوب» را آغاز کردیم و به امید بهبود شرایط زمان اجرا را عقب انداختیم. به خاطر فرسایشی شدن کار مجبور به حذف تعدادی از بازیگران شدیم. در آغاز مرداد که شرایط کمی مطلوب شد متاسفانه یکی از  بازیگران‌ ما درگیر کرونا شد و زمان اجرا را دوباره به تعویق انداختیم. مشکل اینجا بود که بازیگر نقش راوی به دلیل تعدد قراردادهای کاری از مهرماه باید سر کارهای دیگر حاضر می‌شد و ما نیز  قراردادمان با او تا آخر شهریور بود، در صورت حذف او ناچار بودیم زمانی طولانی صرف هماهنگی بازیگر جدید و گروه کنیم و از طرفی ضرر مالی زیادی متقبل می‌شدیم؛ دستمزد بازیگر جدید، هزینه ‌مجدد پلاتو تمرین‌های بیشتر  آن هم یک کار دانشجویی در شرایطی که می‌دانستیم با صندلی‌های خالی باید اجرا کنیم و استادان‌مان و حتی دوستان‌مان هم  مشتاق تماشای کار در این شرایط بحرانی نیستند. این موضوع باعث شد تصمیم بر این شود که در همین شرایط، «مصلوب» را اجرا کنیم و شاید تنها حسن آن همزمانی اجرا با مهاجرت اجباری مردمان افغانستان شد.

در خلاصه داستان نمایش «مصلوب» آمده است: تو را ایستاده بر دریا میان امواج آسیمه‌سر دیدم، آنجا که مسلمانان را به صلیب می‌کشیدند. علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.