گروه سینمایی هنرآنلاین: «بر سر خاک» مستندی درباره بحرانی زیست‌محیطی است که کشور ایران در بخش‌های مختلف با آن روبروست. فرونشست زمین از تهران، پایتخت ایران شروع شده و تا همدان، شمال ایران و سیستان پیش رفته است. «بر سر خاک» به عنوان یک نمونه موفق و دیدنی از مستندهای محیط زیستی، این بلای عجیب را که احتمالا به زودی قربانیان بسیاری خواهد داشت را به تصویر می‌کشد.

«بر سر خاک» با یک فیلمبرداری چشم‌نواز و حرفه‌ای و ساختاری پرکشش، فراتر از یک گزارش تصویری هشداردهنده صرف پیش می‌رود، اجزا و جزئیات فراوانی دارد. روایت آن پرتعلیق است و به دلیل گستردگی و تحقیقاتی که روی آن انجام شده، تاثیرگذار و هولناک به نظر می‌رسد. «بر سر خاک» در دورانی ساخته شده که مستندهای محیط زیستی طرفداران پرشماری دارند و هم برای مستندسازان و هم مخاطبان این سینما، آثاری جذاب و دیدنی به شمار می‌روند. اما وجه تمایز فیلم محسن خانجهانی این است که موضوع خاصش را با ساختار تکنیکی درستی روایت کرده و تلاش کرده، مضمون را با فرمی تصویری ترکیب کند. از این منظر «بر سر خاک» متنوع و تماشایی از کار درآمده و در عین حال، عمیق و هشداردهنده است. فیلم هم برای مخاطبی که در این مناطق زندگی می‌کند کاربرد دارد و هم برای مدیران شهری و مسئولانی که در سال‌های اخیر، در کنار دلالان و بساز و بفروش‌ها و هزاران حرفه دیگر به تخریب خاک و زمین همت گماشته و در نهایت چنین معضلی را دامن زده‌اند. از این منظر، « بر سر خاک» مستندی چند بعدی با کارکردهای مختلف است. فیلمی که برای مخاطب خاص و عام دیدنی است و می‌تواند در پخش تلویزیونی، به عنوان یک پدیده مورد توجه واقع شود.

فیلم با هشدار تمام می‌شود، با سوال هایی که پاسخی برای آنها وجود ندارد اما در ذهن ببینندگان فیلم باقی می‌ماند. سوال‌هایی که بسیاری از شهروندان را نسبت به آینده دچار یاس و تردید می‌کند. «بر سر خاک» نمونه‌ای موفق از مستند محیط زیستی و مستند بحران است. فیلمس جسورانه، بر اساس پژوهش و با ساختاری سینمایی.

مستند «بر سر خاک» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و به زودی در طرح اکران حقیقت به صورت آنلاین و فیزیکی نمایش داده می‌شود.