گروه سینمایی هنرآنلاین: چیبا از حدود دو هفته پیش به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستانی نزدیک شهر توکیو بستری شده و تحت درمان بود و سرانجام در ساعت‌های پایانی روز پنجشنبه درگذشت. دفتر این بازیگر سرشناس ژاپنی اعلام کرد او با وجود اینکه بیش از ۸۰ سال سن داشت، واکسن کرونا دریافت نکرده بود.

چیبا فعالیت در دنیای بازیگری را از دهه ۱۹۶۰ در سینما و تلویزیون ژاپن آغاز و تا سال‌های پایانی زندگی در بیش از ۱۰۰ فیلم و سریال ایفای نقش کرد. او نام خود را با سه‌گانه «مبارز خیابانی» در دهه ۱۹۷۰ سر زبان‌ها انداخت اما تا سال‌ها چندان برای تماشاگران غربی شناخته‌شده نبود. تا اینکه نامش سال ۱۹۹۳ برای بازی در «داستان عاشقانه واقعی» به نویسندگی تارانتینو و کارگردانی تونی اسکات به میان آمد و در هالیوود شناخته شد.

تا آن زمان چیبا یکی از ستاره‌های سینما و تلویزیون ژاپن بود و خیلی‌ها می‌دانستند بسیاری از صحنه‌های خطرناک و بدلکاری را هم خودش بازی می‌کند. سونی چیبا با نام واقعی ساداهو مائه‌دا در ۱۹۳۹ در فوکوئوکا به دنیا آمد و در همان نوجوانی قهرمان ژیمناستیک شد. بعد به کاراته روی آورد و در ۱۹۶۵ کمربند مشکی گرفت. ضمن اینکه همزمان در جودو و کندو هم کمربند مشکی داشت و وارد دنیای بازیگری هم شده بود. پس از آنکه «مبارز خیابانی» در آمریکا دیده و پسندیده شد، نام سانی را برای خودش برگزید.

Chiba2

در دهه ۱۹۸۰ چیبا همچنان در عرصه بازیگری حضوری فعال داشت و بیشتر با کینجی فوکاساکو همکاری می‌کرد. پس از موفقیت فیلم‌هایی چون «ویروس»، «تناسخ سامورایی» و «افسانه هشت سامورایی» وارد دنیای طراحی و اجرای صحنه‌های بدلکاری شد و در ۱۹۸۰ با همکاری گروهی از بازیگران جوان ژاپنی باشگاه اکشن ژاپن را بنیان نهاد. از جمله چهره‌هایی که همراه چیبا در این باشگاه فعالیت می‌کردند، یکی هم هیرویوکی سانادا بود که امروز از مهم‌ترین بازیگران ژاپنی هالیوود است.

چیبا پس از حضوری کوتاه در «داستان عاشقانه واقعی» به جمع بازیگران نسخه اول «بیل را بکش» در ۲۰۰۳ پیوست و در فیلم پرهزینه و جنجالی تارانتینو به نقش سرآشپز سوشی و استاد شمشیرزنی ظاهر شد. او دیگر بازیگران را هم در صحنه‌های اکشن و مبارزه راهنمایی می‌کرد و سه سال بعد در «سریع و خشمگین: توکیو دریفت» بازیگر نقش سرکرده یاکوزا بود. چیبا در یک گفتگو صحنه پریدن از یک خودرو در حال حرکت را روی هواپیمایی در حال بلند شدن خطرناک‌ترین کار بدلکاری خود دانسته بود.

Chiba

هر سه فرزند سونی چیبا از بازیگران فعال در دنیای فیلم و سینمای ژاپن هستند. او نخستین و تنها بازیگری نیست که در این کشور تسلیم ویروس کرونا شده و پیش‌تر کن شیمورا، کمدین نامدار و عضو پیشین گروه موسیقی راک هم در ۷۰ سالگی به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ جان سپرده بود.