گروه مد و لباس هنرآنلاین: سازمان تجارت جهانی یک سازمان بین‌المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند. ارتقای سطح زندگی، تأمین اشتغال کامل در کشورهای عضو، توسعه تولید و تجارت و بهره‌وری بهینه از منابع جهانی، دستیابی به توسعه پایدار با بهره‌برداری بهینه از منابع، حفظ محیط زیست و افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از رشد تجارت بین‌المللی از جمله اهداف شکل‌گیری این سازمان بوده است؛ سازمانی که در کنار تمامی وظایف خود، هر سال فهرستی از برترین صادرکنندگان جهان در میان صنایع گوناگون را نیز منتشر می‌کند.

بر اساس جدیدترین داده های منتشر شده از سوی سازمان تجارت جهانی و به نقل از نساجی امروز، بنگلادش اخیرا جایگاه خود را به عنوان دومین صادرکننده بزرگ پوشاک در جهان از دست داده و ویتنام جای آن را گرفته است. ارزش پوشاک صادرشده از ویتنام به کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۹ میلیارد دلار بوده در حالی که بنگلادش در همین سال ۲۸ میلیارد دلار پوشاک به نقاط مختلف جهان صادر کرده است.

بنابراین سهم بنگلادش از صادرات جهانی پوشاک در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافته و از ۶/۸ درصد به ۶/۳ درصد رسیده است. از سوی دیگر سهم ویتنام از صادرات پوشاک در دنیا از ۶/۲ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۶/۴ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۰ چین با وجود افت ۷ درصدی صادرات پوشاک نسبت به سال قبل از آن، همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده پوشاک جهان بوده است. میزان صادرات پوشاک چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴۲ میلیارد دلار بود که ۳۱/۶ درصد صادرات جهانی را به خود اختصاص می‌داد.

به گفته مدیر کل سازمان تجارت جهانی، از اواسط سال ۲۰۲۰ شاهد بهبود وضعیت داد و ستد در جهان بوده‌ایم اما آثار ناشی از پاندمی کووید-۱۹ در کشورها و مناطق مختلف به شدت متفاوت است. در سال ۲۰۲۰ حجم کالاهای مبادله‌شده در آسیا تنها ۰/۵ درصد کاهش یافت در حالی که در جهان شاهد افت ۵/۳ درصدی تجارت کالاها بوده‌ایم.

با شروع پاندمی در اوایل سال گذشته و روی برگرداندن واردکنندگان از چین و لغو سفارشاتشان، کشورهای جنوب شرقی آسیا تلاش کردند با کنترل شدید بر شیوع پاندمی در کشور خود، از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.

بنگلادش در سال ۲۰۱۰ موفق شد ترکیه را به عنوان دومین صادرکننده بزرگ پوشاک در جهان پشت سر بگذارد. در آن سال سهم ترکیه از صادرات جهانی پوشاک ۴/۲ درصد بود. هند در آن زمان با داشتن سهم ۳/۹ درصدی از بازار نفر چهارم لیست بود در حالی که سهم ویتنام ۲/۹ درصد بود.

در حال حاضر کشورهای چین، ویتنام و بنگلادش به ترتیب سه کشور برتر صادرکننده پوشاک به لحاظ کمی در جهان هستند.