گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: هرتسوگ که نامی آشنا و بلندآوازه در دنیای فیلم و سینماست، آخرین بار در ۲۰۰۴ دست به قلم برده و کتابی درباره ساختن مستند جنجالی خود «فیتس‌کارالدو» نوشته بود. او حالا می‌خواهد ابتدا «اونودا: دنیای گرگ و میش»‌ را به زبان آلمانی بنویسد که میشاییل هوفمان، شاعر سرشناس آلمان آن را به انگلیسی ترجمه می‌کند و تابستان سال آینده به بازار می‌آید.

این پایان کار هرتسوگ در دنیای ادبیات نیست و او پس از به پایان رساندن داستان سرباز ژاپنی در جنگ جهانی دوم، سراغ خاطره‌هایش از سال‌های حضور در دنیای سینما می‌رود. فیلمساز نامدار که فیلم‌هایی چون «آگیره، خشم خدا» و «فیتس‌کارالدو» و مستندهای «مرد گریزلی» و «غار رویاهای فراموش‌شده» را در کارنامه دارد، سال ۲۰۲۳ یک کتاب دیگر می‌نویسد و ماجراهای ساختن این فیلم‌ها را در آنها شرح می‌دهد.

«راه رفتن روی یخ» که نخستین بار در ۱۹۷۸ چاپ و منتشر شد، داستان پیاده‌روی هرتسوگ از مونیخ تا پاریس را روایت کرده است؛ زمانی که او دریافت استادش لوته آیزنر در آستانه مرگ است. اگر دو کتاب فیلمساز آلمانی تا دو سال آینده به بازار بیاید و موفق شود، شاید او تصمیم بگیرد به جای ساختن فیلم از این پس در خانه بنشیند و درباره چیزهایی که دوست دارد کتاب بنویسد.

Werner Herzog

ورتسوگ از ۱۹۶۲ تا همین سال پیش که سایه کرونا هنوز چندان گسترده‌تر نشده بود، ۲۰ فیلم بلند داستانی و ۳۲ مستند بلند سینمایی ساخته و شاید بتوان ورود دوباره‌اش را به دنیای نویسندگی، ادامه‌دار بودن سلطه ویروس کرونا بر جهان دانست. هر چند او در ۷۸ سالگی به احتمال فراوان هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده و برای کووید-۱۹ مقاوم‌تر شده است.

اونودا داستان واقعی یکی از افسران اطلاعاتی ارتش ژاپن است که سال ۱۹۷۴ از مخفیگاهش در جنگل‌های فیلیپین بیرون آمد و هرگز باور نمی‌کرد جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۵ به پایان رسیده است. او گمان می‌کرد پایان جنگ و تسلیم شدن ژاپن پروپاگاندای آمریکا و متفقین است تا اینکه فرمانده پیشین اونودا از ژاپن به مخفیگاه او رفت و متقاعدش کرد جنگ جهانی دوم به شکست ژاپن به پایان رسیده است.

افسر اونودا در ۱۹۷۵ به برزیل مهاجرت کرد و مشغول کشاورزی شد. او در ۱۹۸۴ به زادگاهش ژاپن بازگشت و پس از سال‌ها کار کردن برای کودکان در ۲۰۱۴ در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت. تصویر اصلی خبر مربوط به روزی است که اونودا در دیدار با فردیناند مارکوس، رئیس جمهوری فیلیپین سرانجام شکست ژاپن و تسلیم شدن را پذیرفت.