گروه معماری هنرآنلاین: «سقفی برای سکوت» پروژه معماری کشور لبنان با کیوریتوری هلا ورده است که در منطقه زاتره به نمایش درآمده است. غرفه لبنان در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معماری ونیز مسأله زندگی مشترک را بررسی و از طریق فضاهای سکوت به مسئله همزیستی پرداخته است. با گفتگو به زبان معماری، نقاشی، موسیقی، شعر، فیلم و عکاسی این سکوت را مورد پرسش قرار می‌دهد

هلا ورده بینش خود را بر اساس اشکال مرموز شانزده درخت زیتون با قدمت شش هزار ساله در لبنان بنا نهاده، اشکال توخالی که محل زندگی گونه‌های مختلف است. این مکان به عنوان محل تجمع در نظر گرفته می‌شود، جایی که دهقانان چندین نسل برای تصمیم‌گیری در مورد امور روستا یا جشن عروسی گرد هم آمده‌اند. 

این نمایشگاه میزبان آثار هنری اتل عدنان، نقاشی پل ویریلیو، عکسهای فواد الکوری، فیلم آلن فلیشر و ترکیب صدای رهگذران است. در غرفه لبنان رویکرد سرزمینی و شهری نسبت به پوچی را زیر سوال خواهد برد که آغاز آن با «Antiforms» پل ویریلیو نظریه‌پرداز شتاب زمان و تجزیه سرزمین‌ها است. در ورودی غرفه ردی از شیشه و آثار فراتبال با اشکال مختلف تحت تاثیر انفجار ناگهانی بیروت در۴ آگوست ۲۰۲۰ دیده می‌شود.

بازدیدکنندگان با یک تصویر سه لته متعلق به شانزده درخت زیتون که هزاران سال قدمت دارند، روبرو می‌شوند. این درختان زیتون توسط آلن فیشر فیلم‌ساز، عکاس و هنرمند تجسمی در شب فیلم‌برداری شده یک تجربه حسی از خلا و نور را ارائه می‌دهد که با یک مجموعه موسیقی طبیعت که توسط هنرمندان صدا طراحی شده است، همراه است.

با گذر از این تصاویر، مخاطبان به اتاق مرکزی که شامل یک پلان هشت‌ضلعی اما با فضای داخلی ‌استوانه‌ای جایی که ۱۶ بوم نقاشی از اتل عدنان قرار دارد، هدایت می‌شوند. این هنرمند درخت زیتون خاصی را نشان نمی‌دهد بلکه احساس الهام گرفته شده از این درخت افسانه‌ای همراه با تمدن مدیترانه‌ای را به تصویر می‌کشد. این فضا که با یک سقف نیمه‌کروی احاطه شده با نور، نشان دهنده وجود یک مکان ضروری است یک «سقف برای سکوت».

هفدهمین دوسالانه معماری ونیز با عنوان «ما چگونه با هم زندگی خواهیم کرد؟» به صورت فیزیکی و آنلاین (biennalepavilions.com) تا ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) میزبان بازدیدکنندگان است.