سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در یادداشت مسعود خیام نویسنده و مترجم، که اختصاصی در اختیار هنرآنلاین قرار داده است می‌خوانیم: «مهندس احمد حامى را پدر مهندسى راه و ساختمان ایران خوانده‌اند. اغلب مهندسین ایرانى یا مستقیما شاگرد مهندس حامى یا شاگرد شاگرد او بوده‌اند. تالیفات فراوان دارد که همه در نوع خود ممتاز است اما من به عنوان یک شاگرد مجازى با یکى از تالیفات استاد همدل نمى‌شوم. او معتقد است اسکندر به ایران حمله نکرد و تخت جمشید را آتش نزد.

براى من مسجل است که اسکندر به انتقام آتش‌سوزى خشایار شاه در آکروپولیس آتن، تخت جمشید را آتش زد. با این که در هیچ مدرک تاریخى ندیده‌ام اما نمى‌توانم تصور کنم شاهان هخامنشى با آن وسعت امپراتورى و با آن فرهنگ والا که به درج منشور حقوق بشر انجامید، داراى کتابخانه‌اى عظیم نبوده باشند که قاعدتا بوده‌اند. این کتابخانه در آن آتش سوزى سوخت و در نتیجه فرهنگ عظیم باستانى این سرزمین خاکستر شد.

سپس نوبت به حمله عمر مى‌رسد که با استدلال «هیچ‌تر و خشکى نیست که در کتاب مقدس نباشد» دستور داد کتاب‌هاى کتابخانه عظیم ساسانیان را به رودخانه ریختند که گفته‌اند در اثر انبوهى کتاب‌ها، آب رودخانه برگشت و به این ترتیب بخش عظیم فرهنگ شکوهمند پیش از اسلام از بین رفت.

بعد البته چنگیز خان مغول است که ضمن آن کشتار فجیع و قتل عامى که حتی سگ‌ها و گربه‌ها را شامل شد، کتابخانه عظیم نیشابور را با بیش از یک و نیم میلیون جلد کتاب خطى به آتش کشید. نمى‌توان میزان خسارت عظیم فرهنگى این توحش را تخمین زد. گویا فاتحان سرزمین‌هاى جدید، از بین بردن فرهنگ سرزمین مغلوب را جزو اولین وظایف خود مى‌شمردند. آنچه امروز در تخریب مجسمه‌هاى بامیان و از بین بردن موزه آثار باستانى جنوب عراق نیز شاهد بودیم.

اما از خبرهاى خوش یکى هم این که گوتنبرگ به دنیا آمد. یوهان گوتنبرگ (سوم فوریه ۱۴۶۸-۱۳۹۸ م.) در سال‌هاى پایانى قرن ۱۴ میلادى چشم به جهان گشود. زرگر و چاپگر و ناشر بود. در قرن پانزدهم میلادى موفق به اختراعى شد که باعث تحول عظیم و سرنوشت‌ساز در زندگى بشر شد و براى همیشه زندگى انسان را تغییر داد. اگر چه از باروت و قطب نما و دریانوردى و فتح قسطنطنیه به عنوان دلایلى براى رنسانس نام مى‌برند، اما امروزه تردیدى بر جاى نمانده که اختراع ماشین چاپ مهم‌ترین دلیل رنسانس بوده است. در این دوران، فراگیر شدن دانش و اطلاعات براى نخستین بار به تغییر ذهنیت انسان انجامید. اطلاعات از انحصار خارج شد و همه توانستند بدانند. قبل از گوتنبرگ، خواندن و نوشتن در انحصار تعداد اندکى از افراد جامعه بود اما بعد از گوتنبرگ، خواندن و نوشتن امکان عمومى شدن پیدا کرد. بسیارى از متفکرین و از آن جمله اینشتین معتقدند تاثیرگذارترین اختراع بشر از روز اول، ماشین چاپ گوتنبرگ است.

مهم‌ترین دستاورد رنسانس تغییرات شگفت‌انگیز در ذهن توده‌هاى مردم بود که باعث شد همگى رشد کنند. با ماشین چاپ، دانش و اطلاعات از انحصار افراد معدود بیرون آمد و این باعث سرآغاز دوره‌اى شد که به آن «عصر روشنگرى» مى‌گوییم. مشارکت مردم در تولید علم و فرهنگ و هنر باعث انقلاب فکرى و فرهنگى شد و مانند روشن شدن چراغ در تاریکى عمل کرد. خرافه، تندخویى دینى و اقتدار سیاسى - نظامى - اقتصادى کلیساى کاتولیک عقب نشست. در مدت متجاوز از شش قرن که از تولد گوتنبرگ مى‌گذرد بشر پیشرفت‌هاى شگفت‌انگیز داشته است. دستاوردهاى انسان در این مدت چنان فراوان است که فقط فهرست نام آن‌ها از حجم یک کتاب قطور بیش‌تر مى‌شود.

در بین این پیشرفت‌هاى عظیم، یک اختراع هم‌سنگ کار گوتنبرگ است و نتیجه‌اى مهم‌تر از آن به بار آورده است. اینترنت. استیو جابز در بیست و چهارم فوریه  ۱۹۵۵ در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد و در تاریخ پنجم اکتبر ۲۰۱۱ در پنجاه و شش سالگى در همان ایالت از دنیا رفت. کارآفرین، بازاریاب و مخترع مهم‌ترین ابزار نیمه دوم قرن بیستم بود. او به روش‌هاى جدید، بدیع و نامتعارف مى‌اندیشید و جهان را به دنبال خود مى‌کشید. استیو جابز نماینده شاخص انقلاب انفورماتیک است که انجام محاسبات پیچیده را براى همگان قابل حصول کرد و امکان انتقال داده‌هاى حجیم را براى عموم مردم فراهم ساخت.

خلاصه زندگى کارى این اسطوره اطلاعات و ارتباطات که مهم‌ترین گام را در پیش‌برد فرهنگ عمومى بشرى برداشت چنین است: ۱۹۷۶ پایه گذارى شرکت اپل و راه‌اندازى اولین کامپیوتر رومیزى اپل. ۱۹۸۴ اختراع اولین مکینتاش. ۱۹۹۸ اختراع آى‌مک که انقلاب فن‌آورى اطلاعات و ارتباطات بود. ۲۰۰۱ اختراع سیستم عامل جدید اپل مکینتاش که انقلاب سیستم‌هاى عامل نام گرفت. ۲۰۰۷ اختراع آى‌فون. ۲۰۱۰ اختراع آى‌پد یا تبلت معروفى که از سیستم عامل آى‌فون استفاده مى‌کرد.

امروزه دستاوردهاى عظیم این تحول که به اینترنت همگانى و برنامه‌هاى درونى آن منجر شده تمام توده‌هاى بشرى را در تمام نقاط دنیا به خود جذب کرده است و همه از آفریقا تا قطب، هر ناکجاى سیاره، همه همزمان به یکدیگر وصل شده‌اند. اگر با ماشین چاپ خواندن عمومى شد با اینترنت نوشتن همگانى شد. در اینترنت، سفر مجازى به کتابخانه‌ها و مراکز تحقیقاتى جهان و خواندن مقالات و مجلات علمى و ارتباطات فرهنگى هنرى و معاملات اقتصادى و... جزو اشتغالات روزمره است.

عصر روشنگرى جدیدى شروع شده است و انسان مى‌رود که جهش اساسى مسیر زندگى خود را داشته باشد. ارائه تعریف انسان آینده پیش از موقع است اما در هر حال پس از کامپیوتر شخصى، انسان یک گام بزرگ دیگر در مسیر زیست خود برداشته و امروزه همه منتظر ظهور کوانتوم کامپیوتر با امکانات لااقل ده میلیارد برابر کامپیوترهاى موجود هستند».