به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران؛ متن کامل یادداشت ایوب دهقانکار مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، به شرح زیر است: 

«روز خبرنگار؛ روز حقیقت‌طلبی و حقیقت‌گویی

جان نباشد جز خبر در آزمون

هر که را افزون خبر جانش فزون

این سخن مولانا سوای تفسیر عرفانی‌اش، از اهمیت خبر در زندگی انسان می‌گوید. در واقع هر کس باخبرتر باشد گویی جانش وسعت بیشتر یافته است. وسعت‌یافتن جان موجب ارتباط بیشتر با انسان‌ها و شناخت فرهنگ‌های دیگر می‌شود و همین آغاز فرزانگی است.

در تاریخ گران‌بار ما دیوانیانی بوده‌اند که به مناسبت و در حضور حاکمان وقایع‌نگاری می‌کردند. این سنت وقایع‌نگاری محدود بود به آن‌چه در دربار می‌گذشت و کمتر به اوضاع مردم و تحلیل یا پی‌جویی منشا خبر پرداخته می‌شد. در این میان، تاریخ بیهقی، اثر سترگ ابوالفضل بیهقی از لونی دیگر است. بیهقی که دبیر دیوان رسالت بود برای نوشتن آن‌چه روی داده بود اصلی داشت: «... و من که این تاریخ پیش گرفته‌ام التزام این قدر بکرده‌ام تا آن‌چه نویسم یا از معاینه من است یا سماع از مردی ثقه». در واقع بیهقی خود را موظف می‌دانست که آن‌چه می‌نویسد یا خود به چشم دیده یا از فردی مورد اعتماد شنیده باشد. این شیوه او موجب شد او را «گزارشگر حقیقت» بنامند و همواره مورد احترام باشد.

در عصر قاجار نخستین روزنامه در ایران با نام کاغذ اخبار منتشر شد؛ در این دوره روزنامه‌نگاری رونق گرفت و پایگاهی برای دادخواهی شد؛ همچنین در ایجاد نخستین گام‌های مشروطه‌خواهی موثر بود. از مشروطه به بعد روزنامه‌نگاری یکی از مشاغل مهم و مورد توجه بوده است. روزنامه‌نگارانی چون ملک‌الشعرا بهار و میرزاده عشقی و فرخی یزدی و برخی دیگر نمادی از حقیقت‌طلبی و حقیقت‌گویی بودند. در واقع روزنامه‌نگاری در این یک صد و چند سال در میهن ما با طی کردن فراز و نشیب‌های مختلف در بیشتر مواقع نمادی از راست‌گویی و حقیقت‌طلبی بوده است.

امروز با گسترش یافتن شتابان انواع ابزار اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی اهمیت و نقش خبرنگاران در بازتاب دادن اخبار درست از هر زمان دیگر بیشتر آشکار می‌شود. انعکاس سریع و درست خبر بسیار مهم و بلکه حیاتی شده است. این‌جاست که خبرنگار حرفه‌ای و متعهد با روش خود خبر واقعی را از خبر کاذب (Fake News) تمییز می‌دهد. رسیدن به خبر اصیل کاری دشوار است که خبرنگار تیزبین و سخت‌کوش با آن سر و کار دارد. امید است با نگرش حرفه‌ای به این پیشه پرمخاطره و مهم و نیز تامین جوانب مختلف آن همواره شاهد حضور خبرنگارانی پویا و راستین در سپهر فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران باشیم.

این‌جانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی و همه شهدای عرصه خبر و رسانه، روز خبرنگار را به خبرنگاران خدوم و پرتلاش حوزه‌های مختلف خبری از جمله خبرنگاران حوزه کتاب و ادبیات تبریک می‌گویم و آرزوی سلامتی و پویایی برای یکایک این عزیزان دارم».