به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌ عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، درمتن پیام ایوب دهقانکار آمده است:

«فقدان رحیم نیکبخت (نویسنده، پژوهشگر و محقق تاریخ انقلاب) جامعه ادبی و فرهنگی کشور را سوگوار کرد و موجب تاسف و اندوه شد. آن مرحوم از نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب و مطالعات عاشورایی بود که آثار قلمی و ادبی ایشان برای همیشه زینت‌بخش گنجینه فرهنگ و ادبیات کشورمان خواهد بود.  

با تسلیت ضایعه درگذشت رحیم نیکبخت به جامعه فرهنگی و ادبی کشور و خانواده محترم ایشان، از درگاه خداوند متعال برای روح بلند آن مرحوم فقید، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان، صبر و شکیبایی خواستارم.»

رحیم نیکبخت متولد سال ۱۳۵۰ در روستای میرکوه علی‌میرزا بود. او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. در کنار پژوهش در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر آذربایجان، مدیر بخش تدوین اسناد و تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مدیر بخش تحقیقات تاریخ مجلس نیز بود.

«مجموعه مقالات همایش پنجاهمین سالگرد شهادت نواب صفوی و فدائیان اسلام»، «بازخوانی مشروطیت، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی»، «نقش آذربایجان در تحکیم هویت ایران»، «پیدایش فرقه دموکرات به روایت اسناد و خاطرات» با همکاری منیژه صدری، «تحولات منطقه اردبیل از مشروطه تا جنگ جهانی اول»، «فرقه دموکرات آذربایجان در سراب» با همکاری اصغر حیدری، «خاطرات واسناد حجت‌الاسلام حاج شیخ غلامرضا فیروزیان»، «تحولات غرب آذربایجان به روایت اسناد مجلس»، «اسنادی از تحولات سیاسی اجتماعی آذربایجان از شهریور ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲»، «بازخوانی جنگ‌های روسیه علیه ایران»، «آیت‌­الله سیدنورالدین حسینی شیرازی به روایت اسناد» و دوره سه‌جلدی «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» از جمله آثار اوست. نیکبخت در روز جمعه ۱۵ مردادماه بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت.