گروه مد و لباس هنرآنلاین: به تازگی معاون امورصنایع سازمان صمت در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحقق تولید 10 میلیون متری چادر مشکی درکارخانه حجاب شهرکرد اذعان داشته است که با ایجاد تغییرات در خط تولید، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات سایر استانها برای تولید نخ، امکان تولید 16 میلیون متر پارچه چادر مشکی در شهرکرد امکان پذیر شد که این رقم تا پیش از این، 10 میلیون متر مربع بوده است.

بر اساس صحبت‌های محمدکاظم منزوی، این واحد مشکلی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز ندارد، و در صورت تعیین تکلیف تسهیلات ارزی دریافتی این واحد طرح توسعه کارخانه هم اجرایی می شود. بنیاد مستضعفان موافقت با اجرای طرح توسعه نساجی حجاب در شهرکرد را منوط به تعیین تکلیف تسهیلات ارزی دریافتی توسط بانک عامل کرده است، اگرنحوه بازپرداخت این تسهیلات بر اساس قوانین تعیین تکلیف شود، بنیاد مستضعفان با طرح توسعه کارخانه چادرمشکی حجاب موافقت می‌کند و ظرفیت تولید در این واحد به ۲۰ میلیون متر مربع در ظرف چند سال می‌رسد.

او همچنین تأکید کرده است که طرح تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانه حجاب شهرکرد تا ۴۰ میلیون متر در سال تهیه شده است.

با این همه آنچه مسلم است اینکه نیاز کشور در زمینه پارچه چادر مشکی بیش از اینهاست و علی‌رغم ایجاد تغییرات مورد نیاز در خطوط تولید یکی از اصلی‌ترین کارخانه‌های تولید پارچه چادر مشکی در کشور اما همچنان بخش مهم و درصد قابل توجهی از نیاز داخلی در این زمینه توسط کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون چین، اندونزی، تایلند و کره فراهم می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این میان، قیمت بسیار بالای پارچه چادر مشکی در شرایط موجود اقتصادی خانوار است که چه بسا در صورت خودکفایی در این امر بتوان به ایجاد تعادل در قیمت‌ها نیز امید داشت.

بسیاری از فعالان این صنف، با ابراز گله‌مندی از نبود حمایت‌های دولتی از تولید این کالا، خواهان دریافت یارانه و معافیت مالیاتی هستند؛ این در حالی است که طی سال‌های اخیر به دلیل نبود حمایت‌های لازم در این بخش، بسیاری از کارخانه‌ها به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده و این حوزه مهم صنعتی، نه تنها به کارآفرینی و اشتغالزایی منتج نشده که اسباب بیکاری بسیاری از افراد را نیز فراهم آورده است.

بالا بودن تعرفه واردات هم از سوی دیگر مشکل واردات این کالا به شمار می‌رود هر چند که به نظر می‌رسد تعداد افرادی که از واردات این محصول سودهای کلان می‌برند هم کم نباشد.

به هر روی امید است در دولت جدید با تکیه بر ظرفیت سنجی و بررسی چالش‌های موجود، مسیر توسعه صنایع پوشاک و نساجی به ویژه در بخش‌های مهمی همچون چادر مشکی فراهم آمده و در سایه انجام اموری همچون بروزرسانی ماشین‌آلات موجود در کارخانه‌ها و حمایت‌های مالیاتی و ارزی در این بخش و همچنین برقراری ارتباط مؤثر و قانونمند میان جامعه هنرمند و طراح با تولیدکنندگان، شاهد پیشرفت داخلی باشیم.