گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نسخه‌ای از کتاب «سکه‌هایی که می‌توانید جمع کنید» نوشته برتن هابسن مربوط به سال ۱۹۶۷ ماه گذشته همراه یک یادداشت و یک اسکناس ۲۰ دلاری به کتابخانه عمومی پلای‌ماوث در لوزرن کانتی برگردانده شده است. در بخشی از نامه بدون امضا که از زبان خود کتاب نوشته شده، چنین آمده است: «۵۰ سال پیش (بله ۵۰ سال!) یک دختربچه من را در ۱۹۷۱ از کتابخانه امانت گرفت، در حالی که نمی‌دانست قرار است خیلی زود از این منطقه بروند. آن زمان به بچه‌ها این چیزها را نمی‌گفتند.»

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه خیلی خوب از کتاب نگهداری کرده، این را هم گفته که بارها می‌خواسته آن را به کتابخانه برگرداند اما هر بار یک چیز مانع می‌شد و ماجرا در خانواده‌شان به یک شوخی همیشگی تبدیل شده بود. او درباره اسکناس ۲۰ دلاری هم چنین استدلال کرده است: «می‌دانم این ۲۰ دلار نمی‌تواند جریمه این هم سال نگه داشتن کتاب باشد اما دست‌کم شما می‌توانید با آن جریمه بچه‌هایی را تسویه کنید که کتاب‌ها را دیر به کتابخانه بازمی‌آورند.»

Book1

نکته جالب درباره کتابخانه عمومی پلای‌ماوث این است که اگر میزان جریمه‌های افراد امانت‌گیرنده از مرز پنج دلار بگذرد، این جریمه تعلیق می‌شود. از این رو، دخترکی که ۵۰ سال پیش کتاب شیوه جمع‌آوری سکه‌ها را امانت برده بود، لازم نبود بیش از پنج دلار همراه کتاب بفرستد.