گروه مد و لباس هنرآنلاین: مریم توکل‌نیا از هنرمندان پرکار و مطرح در حوزه مد و لباس است که ‌سال‌هاست فعالیت‌های گسترده‌ و متنوعی در زمینه‌های گوناگون ازجمله طراحی پوشاک سنتی، البسه ورزشی و زیورآلات را با تکیه بر ابداعات نو و ارائه سبک‌های جدید به انجام رسانده است.

توکل‌نیا درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طی ماه‌های اخیر آنچه بیش از هر موضوع دیگری ذهنم را به خود درگیر کرده است، مسئله طراحی و دوخت لباس مناسب و استاندارد برای بیماران مبتلا به سرطان است چراکه خودم به‌واسطه ابتلای یکی از عزیزانم از نزدیک با این جریان درگیر و متوجه شدم این بیماران به دلیل مصرف داروهای خاص، ازنظر جسمی به‌ویژه پوستی دچار حساسیت‌هایی هستند که درنتیجه قادر نخواهند بود هر لباسی را بر تن کنند.

او ادامه داد: به این دلایل و همچنین گوناگونی اجزای لباس این بیماران چه در محیط منزل و چه بیمارستان، تصمیم گرفتم که به‌طور متمرکز و به پشتوانه برخی اقدامات به انجام رسیده تاکنون به‌طورجدی، آموزش رایگان طراحی و دوخت لباس برای بیماران مبتلا به انواع سرطان با توجه به محدودیت‌های این طیف از جامعه را در دستور کار قرار دهم.

این هنرمند افزود: بر این اساس از تمام افرادی که علاقه‌مند به کسب آموزش در این زمینه هستند می‌خواهم که در معرض آموزش‌های من قرارگرفته تا بتوانیم در مسیر رفع کمبودها و مشکلات این بخش مهم از جامعه گامی هرچند کوچک برداریم.

توکل‌نیا در ادامه با اشاره به تداوم همکاری‌های خود با جامعه هنری ازجمله هنرمندان عرصه‌های موسیقی و تئاتر اذعان داشت: همچون گذشته به این دست فعالیت‌ها نیز مشغول هستم و همواره تلاش می‌کنم با تکیه‌بر تجربه و دانش خود در زمینه پوشاک سنتی و همچنین توجه به نمادهای فرهنگی و هنری موجود در کشور، به طراحی لباس‌هایی متفاوت برای این طیف بپردازم.

او با اشاره به تسلط خود به بخش قابل‌توجهی از صنایع‌دستی کشور و تلفیق آن‌ها با عرصه مد و لباس بیان کرد: از حدود 15 سالگی در این زمینه فعالیت داشتم، در دانشگاه طراحی لباس و تکنولوژی دوخت خوانده‌ام و رشته ثبت شده‌ام در میراث فرهنگی، رودوزی بوده که با همین عنوان در یونسکو به ثبت رسیده است. از همان سنین لباس عروس طراحی می‌کردم و می‌دوختم و در ادامه مسیر پس از آشنا شدن با طیف بیشتری از صنایع‌دستی و فرصت سفر به شهرها و کشورهای مختلف توانستم به‌گونه‌ای چندوجهی با تلفیق این هنرها، سبک‌ها و شیوه‌های نوی از طراحی و دوخت را به اجرا رسانم.

توکل‌نیا در تشریح برخی نوآوری‌های خود در این حوزه گفت: به‌طور مثال با ابداعاتی در زمینه استفاده از پارچه نمدی با فرآوری این محصول علی‌رغم آنکه از نمد بیشتر به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند، در طراحی لباس‌ها سود جستیم و حتی یک لباس عروس با استفاده از این متریال دوختم. همچنین در طراحی یک مانتو که نامش را خلیج‌فارس گذاشتم، از نمدی استفاده کردم که با پوست گردو رنگ شده و دکمه‌های این مانتو از سنگ بود که نقوش هخامنشی توسط یک هنرمند صنایع‌دستی بر آن حک شد.

این طراح ادامه داد: روی دکمه‌های این مانتو عنوان و نشان خلیج‌فارس به خط پارسی باستان حک شده که نشانگر این است که از زمان‌های دور خلیج‌فارس را به این نام می‌شناختند هر چند که یکی از وجوه تمایز کار من در همین استفاده از دکمه‌های سنگی رودخانه‌هاست چرا که معتقدم این سنگ‌ها خاطرات زمین را در خود نگه داشته‌اند و انرژی بسیاری دارند.

او در خاتمه به طراحی و دوخت لباس برای بانوان ورزشکار با توجه به استانداردهای موجود در هر کدام از عرصه‌های ورزشی ازجمله چوگان و تیراندازی با تکیه‌بر نمادهای فرهنگی و هنری کشورمان اشاره و بر تداوم فعالیت‌های خود در زمینه حفظ و احیای بافت‌های اقلیم‌های گوناگون کشور ازجمله در میان عشایر تأکید کرد.