گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی BLUES با سرپرستی یوست وندربرگ در ingrid deuss gallery شهر آنتورپ در بلژیک برپاست. این نمایشگاه هفت هنرمند پیشگام را گرد هم آورده است که هر یک به شیوه اصیل و سازش‌ناپذیر خود روند عکاسی تاریخی سیانوتیپ را دوباره کشف می‌کنند.

سیانوتیپ یک فرآیند چاپ عکاسی است که در سال ۱۸۴۲ توسط سر جان هرشل اختراع شد. مشخصه چاپ سیانوتیپ رنگ آبی آن است که در نتیجه یک واکنش شیمیایی در هنگام قرار گرفتن در معرض نور ماوراءبنفش به وجود می‌آید. در این فرآیند از دو ماده شیمیایی فریک آمونیوم سیترات و پتاسیم فریسیانید استفاده می‌شود.

ایوان فورد از آمریکا، گوهر دشتی از ایران، آرش فخیم از هلند، میکا هوری از ژاپن، تیمو لیبر از انگلستان، اریکا رودین از سوئد و ژولی وان در وات از بلژیک هنرمندانی هستند که آثار آنها در این مجموعه به نمایش درآمده است.

در کنار نمایشگاه آبی، کارگاه‌های آموزشی با موضوع «مقدمه‌ای بر سیانوتیپ» برای کودکان  زیر ۱۲ سال و همچنین برای بزرگ‌سالان برگزار می‌شود.

kvd

اثر گوهر دشتی

گوهر دشتی کارشناسی ارشد خود را در رشته عکاسی از دانشگاه هنر تهران در سال ۲۰۰۵ دریافت کرد. در ۱۶ سال گذشته او عکاسی را در حیطه وسیعی با تمرکز ویژه بر مسائل اجتماعی انجام می‌دهد. آثار او به تاریخ و فرهنگ معاصر و همگرایی دیدگاه‌های مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی اشاره می‌کند. او با استفاده از یک زیبایی‌شناسی شبه تئاتری منحصر به فرد، تجربیات فکری و فرهنگی متنوعی را به ارمغان می‌آورد تا درک خود را از جهان پیرامون خود روشن کرده و شرح دهد.

سیانوتیپ‌های او در این نمایشگاه از مواد آلی است که قبل از عکاسی نابود شده و شکسته است، بنابراین او در مورد زیبایی جهان طبیعت اظهار نظر کرده و در عین حال به آثار مخرب انسان بر طبیعت نیز اذعان کرده است.

آرش فخیم

اثر آرش فخیم

آرش فخیم یک هنرمند تجسمی متولد تهران و ساکن آلمان و هلند است. او سعی می‌کند دیالوگ‌هایی را از طریق یک زبان تصویری برگرفته از زندگی روزمره ایجاد کند. فخیم در مجموعه «سفره» اشیاء شخصی و مواد مختلف را با تکنیک سیانوتیپ روی پارچه منتقل می‌کند و پیوندی بین خاستگاه ایرانی و تربیت هلندی خود ایجاد می‌کند.

این نمایشگاه که از ۹ جولای آغاز به کار کرده است تا ۴ سپتامبر ادامه دارد.