گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «ببو» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهیار شیروانی از 4 مرداد ماه ساعت 20:30 در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این نمایش پرستو الماس، نیکو پشوتن، عماد جاویدپور و مسعود ‌رمضانی هستند.

مهیار شیروانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری و ایده نگارش نمایشنامه «ببو» گفت: چه می‌شود اگر پسری که گروگانی در زیرزمین خانه شان دارد، رازش نزد مادرش برملا شود؟ چه می شود اگر پسری مامانی و ترسو باشد؟ چه می‌شود اگر مادر بر اثر وابستگی افراطی برعلیه فرزند خود شود؟ چه می‌شود اگر با طراحی اجتماع کوچکی از افراد غیرقابل اعتماد، مضمونی طراحی کنیم؟ این‌ها آغاز پرسش‌هایی بود که پاسخ‌هایش مانند حلقه‌های زنجیر، به سمت کشف و ساختن نمایشنامه «ببو» هدایتم کرد. اعتماد کردن سخت است چون قابل اعتماد بودن سخت‌تر است.

او در ادامه گفت: کارگردانی «ببو» با یک پرسش مهم آغاز شد. از روز اول تمرینات با میزانسنی از پیش طراحی شده، براساس اصل طراحی برگرفته از مضمون، حرکت کردم.

شیروانی با طرح پرس‌هایی یادآور شد: آیا این شیوه اجرا را خشک و بی‌روح جلوه نمی‌‍دهد؟ آیا اصرار به حرکت بر خطوطی مشخص، چیزی که به اختصار در اینجا می خواهم روح اجرا بنامم را خدشه‌دار نمی‌کند؟ قبول داشتم و هنوز هم دارم که شیوه وسواس گونه‌ای بود. در روز افتتاحیه نمایش پاسخ این پرسش چند ماهه را باور کردم. می‌توان روح اجرا را خدشه‌دار نکرد اگر بازیگر مناسب را پیدا کنید. می‌خواهید بدانید چگونه؟ پاسخ دقیق را فقط بازیگرانم می‌توانند بگویند.

این کارگردان جوان درباره ویژگی‌های نمایش «ببو» گفت: به نظرم نمایشی بامزه از آب در آمده که تماشاگرش را تا پایان به شدت کنجکاو به سرنوشت کامبیز نگاه می‌دارد.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: به مسئولان پیشنهاد می‌کنم اگر دنبال بهتر شدن امور از طریق انتقادپذیری هستند؛ آنچه که این روزها در بازار مشتری فراوان دارد نقد است. پس به روال موجود ادامه دهید و به دنبال پیشنهاد و نقدی از من نباشید. انتقادهای زیادی قبل از من انجام شده.

در خلاصه داستان نمایش «ببو» آمده است: در روزهایی که خانه خالی‌ست و مادرش نیست؛ کامبیز همکاران کلاه بردارش در سرقت اشیا باستانی را در زیر زمین خانه‌شان گروگان گرفته. ناگهان مادرش به خانه باز می‌گردد...

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.