گروه تجسمی هنرآنلاین: به لطف افزوده شدن آثار نقاشی و مینیاتور هنرمندان زن در ماه‌ها و سال‌های اخیر، از میان ۱۳۰ هنرمندی که آثارشان در گنجینه موزه پاردو نگهداری می‌شود ۱۳ هنرمند زن هستند؛ یعنی درست ۱۰ درصد. مینیاتور با اینکه هنری بسیار ظریف و پرکار است اما زنان هنرمند فعال در قرن ۱۹ برای اینکه نمی‌توانستند روی تابلوهای بزرگ کار کنند، ترجیح می‌دادند سراغ مینیاتور بروند و تابلوهای کوچک‌تر بکشند.

در دوره تازه فعالیت‌های موزه پرادو در مجموع هفت سالن برای نمایش آثار هنرمندان زن از جمله مارسلا دی‌والنسیا و ماریا بلانچارد در نظر گرفته شده است. البته برای تضمین اینکه تابلوها و آثار هنری را واقعا زنان هنرمند قرن ۱۹ کشیده‌اند، کارهای بزرگ پیش روست. اکتبر گذشته مسئولان این موزه معتبر اسپانیایی پس از آنکه دریافتند یک تابلو مربوط به یک نقاش مرد به عنوان اثر هنری یک زن به نمایشگاه هنر معاصر عرضه شده، آن را کنار گذاشتند.

بخشی از آثاری که مدیران موزه پرادو در مادرید در سال‌های اخیر به ویژه از هنرمندان زن خریده‌اند، به لطف میراث ۷۵۰ هزار یورویی کارمن سانچس گارسیا بوده است؛ یک معلم دوستدار هنر که ارتباط‌هایی هم با موزه پرادو داشت و سال ۲۰۱۶ از دنیا رفت. یکی از اتاق‌های تازه موزه هم مربوط به پرتره‌های زنان نقاش و هنرمند است تا مخاطبان و بازدیدکنندگان بتوانند بیشتر و از نزدیک با این گروه آشنا شوند.

پرادو از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و معتبرترین موزه شهر مادرید است و سال گذشته در اوج دوران کرونا شانزدهمین موزه پربازدید دنیا بود. از گنجینه‌های ارزشمند این موزه هنری اسپانیا می‌توان به آثار فرانسیسکو گویا، سرشناس‌ترین هنرمند و نقاش اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم اشاره کرد.