گروه سینمایی هنرآنلاین: علیرضا استادی بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضور خود در فیلم کوتاه «سقف کاذب» که این روزها در بسته اکران فیلم‌های کوتاه «هفت» در هنر و تجربه اکران می‌شود، گفت: محسن نجفی مهری از بچه‌های خوب سینماست که وقتی پیشنهاد حضور در فیلم کوتاه «سقف کاذب» را به من داد، فکر کردم فیلم خوبی خواهد شد، چون هم به توانمندی او اعتقاد داشتم هم ایده و طرح «سقف کاذب» خوب و منحصربه فرد بود. اکران این فیلم در هنر و تجربه بسیار خوب آغاز شد و این افتخار را داشتم تا آن را در سالن با حضور تماشاگران ببینم.

استادی در مورد تاثیر فیلم کوتاه «سقف کاذب» بر مخاطب اظهار کرد: «سقف کاذب» یکی از فیلم‌های کوتاهی بوده که به دلیل موضوع مهمی که به آن پرداخته، بسیار تاثیرگذار است و مطمئناً به مخاطب تلنگر می‌زند.

وی در مورد تفاوت حضور در مدیوم فیلم کوتاه و بلند بیان کرد: یک اثر هنری، پیرنگ و جوهره کارش مهم است؛ طبعاً در فیلم‌های کوتاه این پیرنگ و جوهره قصه محکم‌تر و استوارتر است. چراکه در زمانی کمتر باید حرف اساسی و مهمی بیان شود. علاوه بر این نیز در دنیای معاصر همه اتفاقات و زندگی‌ها کنسرو و جمع و جور شده است. من هم با این دید به فیلم کوتاه نگاه می‌‎کنم. معتقدم فیلم کوتاه با توجه به کیفیتی که از این منظر دارد، حتی در برخی موارد تاثیرش از فیلم‌های بلند نیز بیشتر است. 

استادی درباره ارزیابی کار در سینمای کوتاه که اکثرا کارگردان‌های جوانی در آن مشغول هستند، گفت: فیلم‌های کوتاه به دلیل ایده‌های ناب و بکری که دارند، انرژی عوامل و کارگردان‌های جوان‌شان، سبب بروز شوق و ذوق می‌شود. در واقع باید بگویم برای رفع تکلیف نیست که وارد کارهای این سبک می‌شویم، بلکه با تمام وجود سر صحنه حاضر می‌شویم. کما اینکه حضور آرتیستیک‌مان نیز نسبت به کارهای بلند خیلی بیشتر است، چراکه ادوات و سخت‌افزار کمتری به نسبت آثار بلند در دسترس آنها است و به همین دلیل تمرکزشان بیشتر می‌شود و کار را مهم و جدی می‌گیرند. پس از آن است که ناخودآگاه منِ بازیگر در جریان آن قرار می‌گیرد. این شاخص‌ترین موضوعی است که من به تجربه آن را کسب کرده‌ام.

این بازیگر سینما در ادامه بیان کرد: کارگردان‌های جوان انگیزه بیشتری نسبت به اثرشان دارند، کما اینکه در خیلی موارد، کارهای پیش تولید، تولید و پساتولیدشان نیز برعهده خودشان است و این انگیزه را برای ما بازیگران نیز بیشتر می‌کند. به همین دلیل، از هر بار حضورم در فیلم‌های کوتاه که کار کردن با کارگردان‌های جوان را به همراه دارد، لذت بردم و می‌دانم که آنها بدنه اصلی سینما حرفه‌ای این مملکت هستند و پیشرفت می‌کنند. امیدوارم این جوانان حتی زمانی که فیلم‌های بلند خود را ساختند، از ایده‌های فیلم‌های کوتاه غافل نشوند.

فیلم کوتاه «سقف کاذب» به نویسندگی مشترک محسن نجفی مهری و فاطمه درباری و کارگردانی محسن نجفی مهری در حال حاضر در سینماهای هنر و تجربه در قالب بسته فیلم‌های کوتاه «هفت» در حال اکران است. در خلاصه داستان آن آمده است: زن و شوهر جوانی که به تازگی ازدواج کرده و در ساختمان نوسازی مستاجرند، باعث ریختن سقف پارکینگ می‌شوند. درگیر گفتن حقیقت به همسایه‌ها یا پنهان کردن آن هستند که متوجه اتفاق‌های مهم‌تر می‌شوند.

۲۲

محمدرضا غفاری، سوگل خلیق، ‌علیرضا استادی، بابک بهشاد، محسن صادقی، فاطمه درباری و مجتبی اسپیدانی در این فیلم کوتاه ایفای نقش دارند. فهرست دیگر عوامل فیلم کوتاه «سقف کاذب» به شرح زیر است: نویسندگان: محسن نجفی مهری و فاطمه درباری، کارگردان: محسن نجفی مهری، مدیر فیلمبرداری: مجید محمدقلی، صدابردار: آرش نجفیان، صداگذار: حسین قورچیان، آهنگساز: بنیامین ظریفی، دستیار اول کارگردان: رحیم روزی جوی، دستیار فیلمبردار: بهنام خراسانی، طراح صحنه: صبا قاسمی، طراح لباس: زهرا ملکی طهرانی، طراح گریم: حامد بداغی، تدوین و اصلاح رنگ: محسن نجفی مهری، جلوه‌های ویژه: حسین مهدوی، عکاس: مریم رضوی، منشی صحنه: مریم اسلامی، مجری طرح: مهدی مومنی، مدیر تولید: احمد دیناروند، تهیه‌کننده: محسن نجفی مهری، تهیه شده در انجمن سینمای جوانان ایران.