گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فائقه درویش نویسنده، با این توضیح که رمان «غوغای کاکتوس» را در انتشارات البرز در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب با فضایی کاملا متفاوت در ژانری اجتماعی روان‌شناسی نوشته شده است. رمانی کاملا تمثیلی و نمادین است که تمام ماجراهای داستان در فضای یک بیمارستان روانی شکل می‌گیرد.

او با بیان این که در داستان از اسم شخصیت‌ها تا عناصر موجود همه چیز در پس پرده‌هایی وجود دارد که مخاطب را به کشف و جست‌وجو وامی‌دارد، افزود: در واقع این ذهنیت مخاطب است که با نمادهای داستان ارتباط برقرار می‌کند. بنابراین در این رمان معانی واحد نیستند و مخاطب در برداشت از نمادها آزادی عمل دارد. مخاطب این رمان نمی‌تواند یک خواننده منفعل باشد بلکه فعالیت ذهنی او برای ارتباط با نمادها در طول این داستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

درویش با این توضیح که رمان «لوسی زمینی می‌شود» را نیز نوشته که در مرحله ویرایش است، افزود: این کتاب اجتماعی فرهنگی به لایه‌های پنهان زندگی نفوذ می‌کند و تاثیر اجتماع و فرهنگ را روی زندگی افراد مختلف مورد واکاوی قرار می‌دهد. از زمینی شدن هر یک از ما انسان‌ها که چون الماس درخشنده هستیم تا اجتماع و فرهنگی که تصمیمات ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و خط زندگی هر یک از انسان‌ها را می‌سازد در قالب این داستان به مخاطب ارائه شده است.

او با بیان این که نگارش کتاب «پسته‌های وحشی» را از ابتدای امسال آغاز کرده است، تصریح‌کرد: این رمان با محوریت زنانگی در یک جامعه سنتی رو به توسعه نوشته شده است. هم‌چنین به ابعاد مختلف زندگی یک زن در فرهنگی سنتی و محدودیت‌هایی که او را به سمت و سویی غیرمتعارف سوق می‌دهد پرداخته‌ام. جدال میان سنت و مدرنیته نیز به شکلی تمثیلی به تصویر کشیده شده و در نهایت رمز پیروزی را در پر شدن شکاف میان سنت و مدرنیته خواهیم یافت.

درویش درباره رمان «یک ربع مانده به آخر» که سال گذشته از سوی انتشارات پایتخت منتشر شد، اظهارداشت: شخصیت اصلی این داستان دختری به نام نهال است که به دلیل نقص جسمانی دچار بی‌انگیزگی و عدم اعتمادبه‌نفس است. یک رمان فرهنگی اجتماعی که با عشق و عرفان در هم می‌آمیزد و انسان را به سمت تحولی درونی سوق می‌دهد. ایده‌ نوشتن داستان به‌دلیل آشنایی من با زندگی یکی از عزیزانم که دچار ناتوانی جسمانی است شکل گرفت. این رمان را نوشتم تا بتوانم از طریق آن گوشه‌ای از مشکلاتی را که این قشر  جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به تصویر بکشم. مشکلاتی که به روح آسیب‌پذیر توانیابان ضربه می‌زند و متاسفانه این مشکلات جسمی و روحی گاه فرصت داشتن یک زندگی ایده‌آل را از این افراد می‌گیرد.

او با بیان این که هدف من از نوشتن رمان «یک ربع مانده به آخر» ارائه داستانی صرفا عاشقانه نبود، اضافه‌کرد: در این کتاب با بهره‌گیری از کتاب‌هایی که به شرح موضوعی «مثنوی معنوی» پرداخته‌اند از جمله کتاب «میناگر عشق» نوشته کریم زمانی قصد داشتم به ارائه راهکارهایی در مواجهه با مسائل مختلف زندگی از جمله عشق، خیانت، شادی، غم، مرگ و ... از زبان مولانا بپردازم. در حقیقت، شخصیت اصلی این رمان هر یک از ما انسان‌ها هستیم که عوامل درونی و بیرونی گاه و بی‌گاه ما را به سمت بی‌انگیزگی و پوچی سوق می‌دهد. بنابراین اهمیت ایجاد انگیزه، کسب تجربه، تغییر نگرش و رهاشدگی در آغوش عشقی زوال ناپذیر در قالب این رمان به مخاطب گوشزد می‌شود.