گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «خاک سفید» نوشته محمود احدی‌نیا به کارگردانی محمدرضا هلال‌زاده از سوم تیرماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. بازیگران این نمایش صادق برقعی، فرید رحمتی، میلاد معیری، مهدی یگانه، نساء یوسفی، حسین کریمی، محسن رضوی نیا، علی اسحاقی، سحر بهرامی، علی پویا قاسمی، المیرا صارمی و سهیل ناجی هستند.

محمدرضا هلال‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «خاک سفید» گفت:  آشنایی قبلی من با محله خاک سفید یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری طرح این نمایشنامه است. در اصل با توجه به شناخت قبلی و پیش زمینه‌هایی که در رابطه با رفتارها، مشکلات و معضلات این محله داشتم، پیشنهاد نگارش متن خاک سفید که دغدغه چندین ساله‌ام بود را مطرح کردم. در واقع ذهنیت مردم نسبت به محله خاک سفید تنها مرتبط با بخشی از اتفاقات خاص آن است که بر سر زبان‌ها افتاده است. علاقمند بودم تا با نمایش«خاک سفید» به پرداخت موضوعاتی که ذهنم را درگیر کرده بود، بپردازم.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: کلیت نمایش «خاک سفید» در رابطه با حوادث اواخر سال ۱۳۷۹و اتفاقاتی است که در آن محله رخ می‌دهد با تکیه بر انتقام جویی‌های شخصی یک خانواده ساکن در محله غربت. ما نیز نسبت به حوادث آن محل روایتی را پرداخت کردیم و یکسری از موارد را در آن گنجاندیم.

هلال‌زاده در ادامه افزود: با توجه به حضور خودم به عنوان طراح نمایشنامه از ابتدای کار و تحقیقات میدانی تا زمان نگارش متن توسط نویسنده، با اطمینان به ۹۰ درصد نمایشنامه نوشته شده در اجرا وفادار ماندم. البته در طول دورخوانی و روند تمرین‌ها با حضور نویسنده، تغییرات کوچکی در کار اعمال شد که بیشتر به منظور اجرایی شدن نمایشنامه بود نه تغییر اصل و اساس آن.

او درخصوص سبک و فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: «خاک سفید» یک نمایش کاملاً اجتماعی و رئال است و در اجرا سعی شده،بازی بازیگران، گریم، صحنه و لباس همگی متعهد به رئالیسم  حاکم بر فضای اجرا باشد. این موضوع که تا چه میزان موفق عمل شده بسته به نگاه مخاطبان دارد که خدا را شکر تاکنون اکثر بازخوردها مثبت بوده است.

این کارگردان جوان ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود 6 ماه به طول انجامید، تصریح کرد: با وجود تعطیلی‌های مکرر و شرایط بحران کرونا، تیم حرفه‌ای و قابل احترام نمایش، ریسک حضور در تمرین را با عشق به تئاتر به جان خریدند تا نمایش را به اجرا برسانیم.

محمدرضا هلال‌زاده در پایان صحبت‌هایش درباره ویژگی‌های نمایش «خاک سفید» گفت: سعیمان بر آن بوده تا شناخت هرچند کوتاه از منطقه خاک سفید را در ذهن  مخاطب به وجود بیاوریم. خاک سفید منطقه‌ای است که با وجود مشکلات زیادی که دارد تلاش چندانی برای بهبود معضلاتش نشده است. این نمایش بخش کوچکی از خاک سفید را روی صحنه می‌برد و بیشتر به معرفی کوتاهی از این محله می پردازد. تلاشم بر آن بوده در کنار سختی‌ها، عشق، محبت و احترام بین اهالی خاک سفید را هم  روی صحنه به نمایش بگذارم.

علاقمندان به منظور تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.