گروه تجسمی هنرآنلاین: «سر خرس» در اندازه‌های هفت در هفت سانتیمتر گرچه بسیار کوچک است اما با داشتن قدمت بیش از ۵۰۰ سال از انگشت‌شمار طراحی‌های داوینچی در دست مالکان خصوصی بود که سرانجام وارد حراجی‌ها شد و رکورد شکست. گران‌ترین طراحی کارنامه استاد نامدار دوره رنسانس ایتالیا «اسب و سوار» بود که سال ۲۰۰۱ با رقم حدود ۱۱ میلیون دلار فروخته شده بود.

داوینچی این شیوه طراحی را از استادش آندریا دل‌وروچو آموخته بود و «سر خرس» یکی از تقریبا ۱۰ طراحی مانده از داوینچی از ۵۰۰ سال پیش تا امروز است. این طراحی بسیار کوچک پیش از آمدن به کریستیز لندن بارها دست به دست شده بود؛ از جمله زمانی که در اختیار سر تامس لارنس، نقاش و مجموعه‌دار انگلیسی بود و در ۱۸۶۰ هم در کریستیز ۲.۵ پوند چکش خورده بود. بعد هم به کاپیتان نورمن رابرت کالویل، مجموعه‌دار آثار هنری رسید.

پیش‌تر کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند «سر خرس» شاید بتواند در کریستیز لندن تا ۱۷ میلیون دلار هم فروخته شود. با اینکه لنوناردو را استاد بی‌بدیل نقاشی رنگ روغن می‌دانند اما طراحی‌های او هم فراوان مشتری دارد و ارزشمند است. کارهای کوچک او به ویژه از حیوان‌ها در سال‌های ۱۴۰۰ کشیده شده‌اند. بسیاری از مردم جهان به ویژه هنردوستان داوینچی را با اثر ماندگاری و بی‌نظیر «مونا لیزا» به یاد می‌آورند و می‌شناسند.

Mona Lisa

داوینچی با نقاشی ۴۵۰ میلیون دلاری «سالواتور موندی» تا امروز گران‌ترین نقاش و هنرمند تاریخ و البته استادان دوران قدیم است. گران‌ترین هنرمند و اثر استادان رنسانس هم تابلویی کوچک از ساندرو بوتیچلی است که ژانویه ۲۰۲۱ در ساثبیز ۹۲ میلیون دلار چکش خورد.

از دیگر رویدادهای مهم حراجی روز پنجشنبه کریستیز در لندن می‌توان به فروش سه میلیون دلاری نسخه‌ای دستنویس با امضای سر ایزاک نیوتن، دانشمند و ریاضیدان نامدار انگلیسی اشاره کرد. گفته می‌شود خریدار طراحی داوینچی هم یک زن و مرد ناشناس بودند که رقیب هم نداشتند.