محمد حسین حیدری عکاس حوزه اندیشه و هنر اسلامی در گفت و گو با خبرنگار هنر و اقتصاد هنرآنلاین اظهار کرد: مهمترین مسئله مالی که هم اکنون در زمینه عکاسی وجود دارد به وسائل و ابزار مورد نیاز برای این هنر مربوط می شود. تقریبا تمام وسایل مورد نیاز برای عکاسی در خارج از کشور تولید می شوند و ما مجبور هستیم این ابزار را وارد کنیم.

وی ادامه داد: ابزار مورد نیاز عکاسی با قیمت بالایی وارد کشور می شوند و هنرجویان عکاسی برای آغاز فعالیت در این عرصه مجبورند پول زیادی را برای آغاز کارشان هزینه کنند. متاسفانه برخی از هنرجویان عکاسی تنها به دلیل بالا بودن هزینه ها و نداشتن توان مالی مناسب از ادامه فعالیت خود در هنر عکاسی چشم پوشی می کنند.

این عکاس می گوید: هر هنرجو برای داشتن یک دوربین معمولی که بتواند در ابتدایی ترین سطح با آن کار کند باید 5 میلیون تومان هزینه کند، در حالی که ورود ابزار عکاسی در کشور ما به صورت شرکتی و با گارانتی صورت نمی گیرد و بیشتر از طریق افراد و توریست ها این واردات انجام می شود.

وی تاکید کرد: برند های معروف عکاسی نیز در کشور ما نمایندگی های معتبری ندارند تا در صورت بروز اشکال در دوربین ها و ابزار، عکاسان بتوانند به این نمایندگی ها مراجعه کنند.

حیدری درباره حقوق عکاسان و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد گفت: با این که تهیه ابزار عکاسی برای عکاسان هزینه بسیار بالایی را در پی دارد اما شاهد هستیم که عکاسان برای فعالیتی که انجام می دهند نیز حقوق مالی مناسبی را دریافت نمی کنند. بسیاری از آثار عکاسان از سوی ارگان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و هرگز نیز حقوقی به عکاسان تعلق نمی گیرد.

این عکاس حوزه جنگ به مشکلات مالی پیش رو برای نگهداری اسلایدها و نگاتیوهای قدیمی اشاره و تصریح کرد: اسلاید ها و نگاتیوهایی که از گذشته باقی مانده باید در قاب هایی نگهداری شوند و هر این قاب ها نیز چند سال یک بار تعویض می شوند. در سال های گذشته نگهداری هر 36 فریم هزینه ای در حدود 200 تا 250 تومان در پی داشت که هم اکنون این هزینه به 1800 تا 2500 تومان افزایش داشته است.

وی افزود: با این حال در انجمن عکاسان در حال حاضر برای تعویض قاب های موجود به مبلغی در حدد 70 میلیون تومان نیاز داریم. به طور متوسط در سال های پیش برای نگهداری هر فرم 10 تومان هزینه می کردیم ولی اکنون این هزینه به 100 تومان رسیده است.

حیدری در پایان گفت: به دلیل این که ما ابزار عکاسی را از کشورهای دگر وارد می کنیم نمی توانیم قیمت این ابزار را پایین بیاوریم اما می توان با رعایت حقوق عکاسان راه را برای پیشرفت این هنر در کشور هموار کرد.

انتهای پیام / 42