گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی بارانا سعادت با عنوان «پیلگان» در گالری شیرین برپاست. سعادت در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۴ اثر رنگ‌روغن روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: حدود پنج سال پیش المان فیل وارد آثارم شد و به مرور زمان پخته‌تر شد تا جایی که مسائل روان‌شناختی و انسان‌شناختی کارهایم پررنگ‌تر شد.

او درباره دلیل انتخاب فیل و استفاده از آن در آثارش گفت: فیل‌ها ویژگی خاصی دارند که به موضوع کلی کار من مرتبط است. آن‌ها حافظه خیلی خوبی دارند و چیزی را فراموش نمی‌کنند، مانند ناخودآگاه انسان که چیزی از آن پاک نمی‌شود. همچنین در فرهنگ‌های مختلف نماد عشق، وفاداری و قدرت است. از سوی دیگر افسانه‌های مختلفی راجع به فیل‌ها وجود دارد، مانند اینکه زمین روی دوش سه فیل غول‌پیکر قرار دارد. رد پای همه این موارد در آثار مختلف من نیز دیده می‌شود.

سعادت ادامه داد: نکته‌ای که به آن توجه دارم پارادوکس شخصیتی در انسان‌ها است. آدم‌ها تمایل شدیدی به زندگی کردن با کیفیت اصیل آن دارند اما رنجی وجود دارد که خودشان یا جامعه به آن‌ها وارد می‌کند و قرارگیری این دو در کنار هم، در آدم‌ها پارادوکس شخصیتی به وجود می‌آورد و این پارادوکس ایده اصلی کارهای من است. در تابلوها رنج و شادی هم‌زمان دیده می‌شود، مثلاً در یک تابلو آدمی را می‌بینیم که انگشت او در حال بریده شدن است اما هم‌زمان در حال خندیدن است. این پارادوکس را در همه کارها می‌بینیم.

سعادت افزود: در کارهای قبلی من این مسئله عمومی‌تر بود و به مسائل فراگیرتر و اجتماعی می‌پرداختم و نگاه نقادانه به جامعه در کارهایم وجود داشت. اما در این مجموعه کارها شخصی‌تر شده و از تجربیات خودم استفاده کرده‌ام. این مسئله باعث شد که موضوع به شکل ملموس‌تری در کارهایم بیان شود و مخاطبان نیز بهتر توانستند آن‌ها را درک کنند.

او با اشاره به رنگ‌های شاد و زنده آثار خود گفت: علاوه بر اینکه خودم به این رنگ‌ها علاقه دارم یکی از دلایل مهم استفاده از این رنگ‌ها آن بود که می‌خواستم پارادوکس موردنظرم را در تکنیک هم استفاده کنم. یعنی رنگ‌ها خیلی شاد و زنده هستند اما مفهوم کار چیز دیگری است. اگر قرار بود رنگ با مفهوم کار هماهنگ باشد جذابیت و تاثیرگذاری کار کمتر می‌شد.

او درباره استفاده از رنگ قرمز برای فیل‌ها گفت: قرمز رنگ زندگی و شور است. همچنین از نظر ترکیب رنگی هم در بسیاری از موارد باید فیل را قرمز می‌کردم تا با فضای اطراف و رنگ‌هایی که به کار می‌بردم هماهنگ باشد. البته تعداد محدودی از فیلم‌ها رنگ دیگری دارند اما بیشتر آن‌ها قرمز هستند.

سعادت افزود: یکی از آثار این مجموعه با اقتباس از اثر ژاک لویی داوید کشیده شده است، اما در بقیه آثار سعی داشتم یک پوشش شخصی برای آدم‌ها ایجاد کنم. گرچه از نظر مخاطبان این پوشش کمی حالت یونانی دارد اما این ایده من نبود و می‌خواستم چیزی متفاوت از لباس‌های عادی برای آن‌ها ایجاد کنم.