گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «اسطرلاب 2/1» نوشته و کار صدرا صباحی از سوم تیرماه ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش مهدی سقا، میثم غنی‌زاده، مژده قربانی، زهرا بهروزمنش و الناز اسمعیل‌زادگان هستند. «اسطرلاب» به تهیه‌کنندگی یاسمین اسمعیل‌زادگان برگزیده بخش رقابتی و نامزد بهترین نمایشنامه بخش مسابقه صحنه بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران بوده است.

«اسطرلاب» پیش از این در تئاتر مولوی روی صحنه آمده است، صدرا صباحی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تغییراتی که در اجرای دوباره این نمایش ایجاد شده، گفت: به نسبت تغییر بازیگر در هر دوره اجرا، از آنجا که نام بازیگر، اسم کاراکتر نمایش می‌شود تغییراتی ایجاد می‌شود. در ادامه اصرار بر این است تا کاراکتر نمایشی با کاراکتر واقعی بازیگر، شباهت داشته باشد و براین اساس با تغییر بازیگر و سالن نمایش تغییراتی در اثر انجام می‌شود اما روند نمایش و داستان تغییری نمی‌کند.

او درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: ما در این نمایش سراغ موضوعی رفتیم که فکر می‌کنم اینگونه نباشد که تاکنون انسانی آن را در زندگی تجربه نکرده نباشد. مضمون این نمایش درباره دعوا بر سر میراث است. آنچه ابتدای نگارش به آن فکر کردیم نگاه بدبینانه به روابط انسانی بود. مبنای همه ارتباطات شخصی میان هر دو انسان در هر گوشه از جهان بحث منفعت شخصی از بعد مادی و یا معنوی است که اگر این منفعت از بین ‌رود، انسان، یا ارتباط را نابود می‌کند یا طرف مقابل را. از آنجا که در نظر داشتیم تا این نگاه تلخ مخاطب را آزرده نکند کمی شیرینی چاشنی اجرا کردیم تا در حین نمایش، لب تماشاگر خندان شود.

صباحی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «اسطرلاب» گفت: این نمایش که داستان محور است، براساس بدن بازیگر و با فضایی کاملاٌ رئال اجرا می‌شود.

این کارگردان جوان ضمن اشاره به اینکه این نمایش با عنوان «حراج استثنایی اسطرلاب مچی (بدنه پلاستیکی) با 3000 سال ضمانت سام سرویس فقط با یک کلیک!» در بیستمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا شده است، درباره اقبال مخاطبان از این نمایش تاکنون اظهار کرد: خوشبختانه این نمایش تاکنون با استقبال تماشاگران مواجه بوده است.

او با بیان اینکه واقعیت این است که در این لحظه چندان نقد خاصی به مسئولان ندارم، یادآور شد: پر واضح است که برخی از گروه‌های نمایشی در شرایطی کنونی کار نمی‌کنند و برخی دیگر سالی دو یا سه نمایش روی صحنه می‌آورند. از زمانیکه با بحران شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم برخی از هنرمندان خانه نشینی برگزیدند و عده‌ای دیگر تلاششان بر این بود تا چراغ تئاتر را روشن نگاه دارند. به نظرم این موضوع که به هر کارگردان طی سال تنها اجازه یک بار کار داده شود تصمیم صحیحی نیست مگر اینکه در ترافیک کاری قرار داده باشیم. امیدورام در این خصوص تجدیدنظری خصوصا در این شرایط کرونا انجام شود.

صدرا صباحی افزود: گلایه مهم من نسبت به اهالی تئاتر خصوصا آن‌هایی است که به واسطه فعالیت‌های تصویری شناخته شده‌تر هستند و داعیه کمک به زنده ماندن تئاتر را دارند اما در عمل اقدامی در این خصوص انجام نمی‌دهند و حمایت جامعی از تئاتر ندارند.

او درباره اینکه امکان دارد با توجه به ورود به پیک پنجم کرونا سالن‌های نمایش تعطیل شوند، تصریح کرد: امیدوارم این اتفاق نیفتاد. مسلماٌ با توجه به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌های نمایشی ریسک حضور در تماشاخانه‌ها بیشتر از مترو و رستوران و... نیست. پیامدهای شیوع ویروس کرونا به اندازه کافی تاکنون آزاردهنده بوده است و ما با اجرای نمایش مرهمی بر زخم‌ها و مصائب این روزها می‌گذاریم و تعطیلی سالن‌های نمایش به اهالی تئاتر کمکی نمی‌کند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: بزرگ خاندان در سن ۱۰۰ سالگی پس از سکته سوم و بعد از قطع امید کردن پزشکان از او به خانه می‌آید. ورثه او دورش گرد آمدند و منتظر رو به احتضار رفتن او هستند، اما بر خلاف پیش‌بینی پزشکان حال او رو به بهبودی می‌رود که این وضعیت به مزاج برخی ورثه خوش نمی‌آید و ...

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.