گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایشگاه کتاب قاهره ۲۰۲۱ چند تفاوت اساسی با سال‌ها و دوره‌های گذشته دارد؛ اول اینکه این نمایشگاه هر سال در ماه ژانویه برگزار می‌شد و به دلیل تعطیل بودن مدارس و دانشگاه‌ها حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در آن چشمگیر بود اما امسال به فصل تابستان منتقل شده است. ضمن اینکه در این دوره بلیت‌فروشی انجام نمی‌شود و بازدیدکنندگان برای پرهیز از شلوغ شدن فضای نمایشگاه باید ابتدا آنلاین نام‌نویسی کنند و بعد بر اساس نوبت برای بازدید به نمایشگاه کتاب بروند.

نمایشگاه کتاب قاهره سال گذشته پیش از رسیدن پای ویروس کرونا به مصر در ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شد اما در این یک سال بازار کتاب بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشور عربی آسیب‌های اساسی از شیوع کرونا خورده است. بسیاری از ناشران به ویژه در جهان عرب که نگران برگزار نشدن نمایشگاه امسال بودند، حالا می‌توانند با حضور گسترده در فضای نمایشگاه کتاب ناکامی‌های مالی را تا حدودی جبران کنند. هر چند شاید برخی بازدیدکنندگان همیشگی از ترس ویروس قید حضور در نمایشگاه را بزنند.

Cairo2

به ابتکار وزارت فرهنگ مصر و بر اساس شعار «فرهنگ شما، کتاب‌های شما»، بهای برخی کتاب‌های عرضه‌شده در نمایشگاه کتاب قاهره از حدود نیم دلار تا ۱.۵ دلار در نوسان است تا دوستداران کتاب و کتابخوانی بتوانند آسان‌تر عنوان‌های محبوب خود را بخرند. ناشران مستقل هم با اینکه اجازه دارند قیمت‌های بالاتر روی کتاب‌های خود بگذارند اما برای فروش بیشتر معمولا سراغ عرضه آثار گران‌تر نمی‌روند.

در مجموع ۱۲۱۸ ناشر از ۲۵ کشور در ۷۵۶ غرفه کتاب‌های خود را در معرض دید و فروش قرار داده‌اند و در فضایی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مصر میزبان علاقه‌مندان هستند. امسال برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برنامه‌های امضای کتاب و رونمایی برگزار نمی‌شود و پنجاه و دومین نمایشگاه کتاب قاهره پس از دو هفته روز ۱۵ جولای در یک مراسم رسمی به پایان می‌رسد.

Cairo